انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (‌جمعه ۹۷/۲/۷)‌

نمایشگاه گروهی عکس «جای پایم پیدا نیست»

نمایشگاه گروهی عکس «جای پایم پیدا نیست» با موضوع پرتره‌ی اثیری با حضور ۲۲ هنرمند از ایران، هلند، استرالیا، انگلیس، رومانی، اسپانیا، فرانسه، یونان و روسیه در گالری مکث به مدت دو هفته برگزار می‌شود.

این نمایشگاه که هفتم اردیبهشت ۹۷ افتتاح خواهد شد، توسط مریم فیروزی انتخاب و گردآوری شده است. آرمان استپانیان، پریسا بابایی، سپیده بدخشانیان، اشکان تیرداد، محمد حدادی، زهرا خرمی، نیلوفر دانایی، حامد دهقان، مصطفی دهقانیان، محمد سرخابی،  آرام طهماسبی، مجید علی‌یاری، روزبه غلامی، مریم فیروزی، مصطفا قاهری، صمد قربان‌زاده و یگانه کریمی عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

همچنین اسامی عکاسان خارجی که  آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد به شرح زیر است:
Alexsandra Fira - Barbora Biňovcová - Dara Scully - Giorgos Jeo - Uliana Alexseevna Kharinova - Zuzana Valla

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم مریم فیروزی آمده است:

اولین بار تصویر اثیری را در سطرهای آغازین بوف کور دیدم، آنجا که راوی از چارپایه بالا می‌رود و از سوراخ هواخور رف به صحرای پشت اتاقش، پیرمردی قوزی می‌بیند و دختری جوان که خم شده و گل نیلوفری به او تعارف می‌کند. «نگاه می‌کرد بی‌آنکه نگاه کرده باشد،...، مثل اینکه به فکر شخص غایبی باشد، این آینهٔ جذاب، تمام هستی مرا تا آنجایی که فکر بشر عاجز است به خودش می‌کشید.» راوی اسیرِ زن اثیری است و من که اولین بار در تلاش برای فهم رهایی از جسم مادی و نزدیک شدن به ذات روح!

عکاسی از آغاز همچون معجزه‌ای برای ثبت لحظاتی که چشم قادر به دیدن‌اش نیست، بعدی غیرمادی داشته‌است: لحظه‌ای که ادوارد مایبریج هر چهار پای اسب را بر هوا ثبت کرد، لحظهٔ قطعی کارتیه برسون، لحظاتی که برق‌آسا از مقابل دیدگانمان می‌گذرد؛ اما به معجزهٔ ثبت تصویر می‌توان آن‌ها را تا ابدیت امتداد داد و در مقابلشان خیرگی کرد. آن لحظه‌ها شاید به تعبیری شکلی از لحظات اثیری باشند. در این مجموعه تلاش شده است با تمرکز بر پرترهٔ اثیری در لحظاتی تأمل کرد که آدمی از کالبد مادی‌اش‌‌ رها می‌شود و به بعد دیگری دست می‌یابد. شاید آن بعد، جوهرهٔ اصلی اوست که در میان هیاهوی شهری و تکاپوی مادی فراموش شده است.

افتتاحیه: هفتم اردیبهشت ۹۷ از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب
اختتامیه: ۲۱ اردیبهشت ۹۷
ساعات بازدید: هر روز از ده صبح تا هشت شب

آدرس گالری مکث:
خیابان طالقانی، خیابان بهار شمالی، کوچه بهشت، پلاک ۱۱ - شماره تماس: ۸۸۴۹۵۴۲۴

فریدون فربود: تنهایی انسان در طبیعت ثبت شد

 

کیوریتور نمایشگاه عکس «آن سوی خیال» عنوان کرد آثار سیاه وسفید این نمایشگاه به تنهایی و خلوت انسان در طبیعت و جهان اطراف می پردازد.
فریدون فربود مدیر گالری نات درباره نمایشگاه عکس امیر رکنی با عنوان «آن سوی خیال» که تا ۹ اردیبهشت ماه در گالری نات ادامه خواهد داشت، به خبرنگار مهر گفت: «آن سوی خیال» عنوان اولین نمایشگاه سال ۹۷ گالری نات است و شامل مجموعه ای از عکس های امیر رکنی می شود که به تنهایی و خلوت انسان در طبیعت و جهان اطراف می پردازد.

وی با بیان اینکه امیر رکنی سال ها است به عکاسی از طبیعت می پردازد، در مورد نمایش آثاری سیاه و سفید از این هنرمند توضیح داد: نمایش آثار سیاه و سفید در اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند مورد انتظار نبود و شاید به همین دلیل، این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده است.

فربود که کیوریتور این نمایشگاه نیز است درباره آثار این هنرمند گفت: امیر رکنی که به زودی یکی از آثارش در ونکور کانادا در یک نمایشگاه گروهی به نمایش در خواهد آمد در اولین نمایشگاه انفرادی خود ۲۰ فریم عکس را که حاصل ۲ سال عکاسی‌اش از طبیعت است به نمایش گذاشته است و سعی دارد بیننده را به سفری در این مسیر و جهان اطراف فراخواند.

وی افزود: در این آثار که از ترکیب بندی‌های خوبی برخوردارند گذشته از تکرار در برخی از عکس‌ها، می توان نگاه شخصی عکاس را که بر فضای عکس ها حاکم شده است به وضوح مشاهد کرد.

مدیر گالری نات در پایان با بیان اینکه این نمایشگاه با استقبال خوبی از نظر بازدید و فروش مواجه شده است، گفت: پیش بینی من این است امیر رکنی روند رو به رشدی را در سال های آتی داشته باشند و از علاقه مندان به عکاسی دعوت می کنم تا از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه عکس «آن سوی خیال» جمعه ۳۱ فرودین ماه  در گالری نات افتتاح شده است و تا ۹ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. این گالری در خیابان قائم مقام، بالاتر از میدان شعاع، کوچه شبنم پلاک ۳ واقع است.

ایزابل اشراقی با عکس‌هایش به اصفهان برمی‌گردد

برگزاری نمایشگاه عکاس فرانسوی _ ایرانی با نام«بازگشت به ریشه‌ها»
هم‌زمان با برگزاری هفته فرهنگی اصفهان، موزه هنرهای معاصر با چهار رخداد هنری پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر خواهد بود.مدیر موزه هنرهای معاصر با بیان این مطلب  به سیاست ‌های تازه این فضای فرهنگی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم که موزه را از مجموعه گالری بودن خارج کرده ، از رقابت با گالری های خصوصی بپرهیزیم و به رسالت خود یعنی برپایی نمایشگاه های بزرگ در سطح ملی و بین المللی بپردازیم.

همچنین از آثاری بهره ببریم که یک رویداد و ایده نو و معاصر داشته باشد.مهدی تمیزی در ادامه به برگزاری نمایشگاه عکس‌های ایزابل اشراقی، عکاس نامدار فرانسوی ایرانی  که آثارش در لوموند و روزنامه های مطرح اروپایی منتشر شده اشاره کرد و گفت:این نمایشگاه  با نام «بازگشت به ریشه‌ها» روز ششم اردیبهشت ساعت  چهار و نیم افتتاح می‌شود. او درباره پیشینه ایزابل اشراقی اضافه کرد:  این عکاس از پدری اصفهانی و مادری فرانسوی در اصفهان به دنیا آمد و چند سال بعد ساکن فرانسه شد. ایزابل پس از سال‌ها به زادگاهش برگشت و به عکاسی پرداخت. او در این نمایشگاه سعی دارد نوستالژی ذهنی خودش را از زادگاهش نمایش دهد.

ایزابل اشراقی دراین نمایشگاه حضور خواهد داشت و به گفت‌وگو با علاقه‌مندان و مخاطبان خواهد پرداخت. همچنین ایمان صفری، سردبیر روزنامه اصفهان زیبا نیز درکنار این نمایشگاه به ایراد سخن خواهد پرداخت.برگزاری گردهمایی طراحان و معماران برای اجرای اسکیس از دولتخانه صفوی  در روز جمعه هفـتم اردیبهشت و مقارن با هفته فرهنگی اصفهان و روز معمار برنامه بعدی موزه هنرهای معاصر در هفته اصفهان بود که مهدی تمیزی از آن خبر داد. این مدیر هنری درباره روند برگزاری این برنامه بیان داشت: ابتدا معماران و طراحان علاقه‌مند در سایت،‌ اپلیکیشن یا به صورت حضوری ثبت نام می‌کنند و سپس با انتخاب ۱۵۰ نفر از بین ثبت نام کنندگان  و گذر از پذیرش نهایی در چهار دسته در یک برنامه انجام اسکیس شرکت خواهند داشت.

هر گروه با دو استاد معماری به یکی از نقاط دولتخانه برای انجام اسکیس گسیل می‌شوند: موزه هنرهای معاصر و خیابان روبه رو، میدان نقش جهان، کوچه‌‌های پشت مسجد جامع عباسی، کاخ هشت بهشت و پارک حوالی آن . آثار شرکت کنندگان نیز در همان روز داوری شده و به پنج نفر جوایزی اهدا خواهد شد.افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای طراحان آزاد به مناسبت روز جهانی گرافیک در روز هشتم اردیبهشت برنامه بعدی بود که مهدی تمیزی به آن اشاره کرد.مـدیر موزه هـنرهای مـعاصر اصفهان افزود: مجموعه‌ای گلچین شده از پوسترهای منتشر شده گالری طراحان آزاد در طول ۱۰سال گذشته در این رویداد ارائه می‌شود. آریا کسایی و رسول کمالی نیز درحاشیه این برنامه به ایراد سخن خواهند پرداخت.نمایشگاه نکو رویان فرخار آخرین برنامه موزه هنرهای معاصر در هفته فرهنگی اصفهان است. تمیزی درباره این برنامه خاطر نشان کرد: عکس‌های ۱۶ عکاس از چهار قاره آسیا،‌اروپا ، آمریکا و استرالیا با موضوع واحد افغانستان بدون جنگ نمایش داده خواهد شد و بعد از اصفهان در دیگر کشورهای حوالی ایران و اروپایی ارائه خواهد شد. ‌ فاطیما حسینی کیوریتور و از سخنرانان این برنامه است.  همچنین یکی از سفرای افغانستان و مرتضی رضوانی روزنامه نگار و سردبیر ماهنامه برای فردا در حاشیه این رویداد صحبت خواهند کرد.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۲/۰۶