انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (جمعه ۹۷/۱/۲۴)

نمایشگاهی درباره آلودگی هوای تهران

نمایشگاهی دربرگیرنده آثار پروژه «مونوکسید تهران» با محوریت آلودگی هوا، در گالری راه ابریشم برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه مروری بر چهار بخش مختلف «پروژه‌ی منوکسید تهران» است که در طول شش سال (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷) انجام شده. در این مدت، هنرمندان، طراحان، دانش‌آموزان مدارس و افرادی با پیش‌زمینه‌های مختلف هنری، فرهنگی و پژوهشی با پروژه همکاری داشته‌اند.

منوکسید تهران، پروژه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که از سال ۱۳۹۱ در تهران با هدف پرداختن به موضوع آلودگی هوا شروع شده است. این پروژه شامل همکاری‌هایی با شهروندان در فضاهای عمومی تهران در راستای بالابردن سطح آگاهی و ارائه‌ی راهکارهای عملی برای مشکل آلودگی هوا در تهران، با بازتاب نظرات افراد گوناگون جامعه، از کودکان گرفته تا بزرگسالان، است.

از سال ۱۳۹۱ تاکنون، با تمرکز بر دو وجه، منوکسید تهران به شکل چهار پروژه در فضاهای عمومی انجام شده است. اول، تمرکز بر کودکان و نوجوانان که کم‌ترین نقش را در ایجاد آلودگی هوا دارند، اما از آن بیش‌ترین آسیب‌ها را می‌بینند؛ و دوم، تأکید بر اهمیت مشارکت اجتماعی برای ایجاد گفت‌وگوهای جمعی گسترده‌تر و ... .

طراح پروژه و کیوریتور آن نگار فرجیانی است و آثار هنرمندان زیادی در این نمایشگاه که روز جمعه، ۲۴ فروردین از ساعت ۴ الی ۸ افتتاح می‌شود به نمایش درخواهد آمد.

آبنوس البرزی، احسان براتی، افشین چیذری، نرگس حریریان، هوفر حقیقی، هما دلورای، کریستف رضاعی، ندا رضوی پور، نیلوفر رهنما، رعنا شجاع پور، علی صمدپور، مجتبی طباطبایی، سمانه غلام‌نژاد، نگار فرجیانی، فرزانه قدیانلو، شادی قدیریان، سیمین کرامتی، محبوبه کرملی، هوتن کروبه، ماندانا کریمی، بهشاد محتشمی، مسیح مستأجران، کامیار مینوکده، محمودرضا نوربخش، رامبد والا، محسن یزدی‌پور هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه همه روزه تا ۱۷ اردیبهشت به جز دوشنبه ها در گالری ابریشم پارک لاله ـ بلوار کشاورز، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰، به استثنای روزهای دوشنبه میزبان علاقه‌مندان است.

افتتاح نمایشگاه عکس «شهربازی»

نمایشگاه عکس آثار «نوشین شفیعی» با عنوان شهر بازی در گالری امکان برگزار می شود . 

گشایش:۲۴ فروردین ۱۳۹۷  ساعت ۱۶ الی ۲۰ 

نمایشگاه تا دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ادامه دارد 

از ۱۱:۰۰ صبح  تا ۱۸:۰۰ 

نشانی :‌ تهران - میدان هفت‌تیر - کوچه آقامحمدی - پلاک ۷۷- گالری امکان

گالری روزهای شنبه تعطیل می‌باشد.

 

دعوت یک عکاس از معصومه ابتکار برای دیدن عکس‌هایش

«ازدواج اجباری، بارداری قبل از ازدواج، ترس از مطلقه شدن و ناگاهی و آموزش صحیح از بحران‌های عمیق زنان در جوامع سنتی و محروم کشور است. نگاه من نیز از دل همین بحران‌ها برخاسته می‌شود.»

عاطفه آرانی عکاسی است که طی یک پروژه به دو منطقه محروم کشور سفر کرده و به دلیل دغدغه‌ای که در حوزه زنان داشته از دو زن در روستاهای مرزی سیستان و بلوچستان و استان گلستان عکاسی کرده است.

او که قصد دارد نمایشگاهی را با نام « زن‌ماندگی» از این عکس‌ها برگزار کند، به ایسنا می‌گوید: این نمایشگاه را برای این برپا می‌کنم که فضای برزخ و معلقی که این زنان در آن درگیر هستند و زندگی آن‌ها را بازتاب بدهم. صدای آن‌ها جایی شنیده نمی‌شود و در اوج بی‌امیدی و بی‌هدفی زندگی می‌کنند. به این زنان آگاهی داده نمی‌شود و حمایت نمی‌شوند؛ آن‌ها در فضایی زندگی می‌کنند که اگر توجه بیشتر به آن‌ها شود می‌توانند مسیر زندگی خود را بهتر و درست‌تر انتخاب کنند و رو به جلو بروند.

این عکاس ادامه می‌دهد: ازدواج اجباری، بارداری قبل از ازدواج، ترس از مطلقه شدن و عدم آگاهی و آموزش صحیح از بحران‌های عمیق زنان در جوامع سنتی و محروم کشور است. نگاه من نیز از دل همین بحران‌ها برخاسته می‌شود. در این محیط‌ها مشاور و روانشناس و کتابخانه خوبی وجود ندارد و آدم‌ها در بی‌کیفیت‌ترین حالت زندگی می‌کنند.

آرانی در ادامه از معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) و فعالان حوزه زنان و کسانی که دغدغه حمایت از حقوق زنان را دارند دعوت می‌کند از عکس‌های او بازدید کنند و اظهار می‌کند: من دعوت می‌کنم بیایند و بخش کوچکی از زندگی این زنان را ببیند تا جریانی راه بفتد و ما روزهای بهتری را برای آن‌ها رقم بزنیم. همچنین تمام عایدی فروش این نمایشگاه نیز برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان به آن دو منطقه محروم فرستاده خواهد شد.

در روز افتتاحیه این نمایشگاه (۲۳ فروردین ساعت ۱۸) که در گالری تئاتر مستقل تهران برگزار می‌شود، پرفورمنسی توسط این عکاس برگزار خواهد شد. در این پرفورمنس صورت و دست‌های آرانی با موتیف‌های گل و گیاه (نماد نرمی و لطافت) پوشانده می‌شود و در حالیکه موسیقی و صدای زنانی که او از آن‌ها عکاسی کرده پخش می‌شود، زنی با برقع روی چهره و دست‌های این عکاس طرح می‌کشد و...

نمایشگاه «زن‌ماندگی» ۲۳ فروردین‌ماه افتتاح می‌شود و تا ۱۵ اردیبهشت (به غیر از روزهای شنبه) در گالری تئاتر مستقل تهران به نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه «نشان زندگی» در خانه عکاسان ایران 

مدیر خانه عکاسان ایران با تاکید بر اینکه مفهوم هنر انقلاب بسیار گسترده است از سرمایه گذاری برای رشد عکاسان انقلابی خبر داد.
سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران درباره برنامه های خانه عکاسان ایران در هفته هنر انقلاب اسلامی که به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه «نشان زندگی» برش هایی از زندگی و کار دو بانوی پزشک موفق با عکس‌هایی از سارا رجایی و مهدیه کرمانی است که ۲۰ فروردین ماه در خانه عکاسان افتتاح شد. این عکس ها حاصل ۹ ماه زندگی، کار، سفرها و ... لعبت گرانپایه و طاهره لباف به عنوان دو پزشک موفق است.

وی در مورد ویژگی های این دو بانوی پزشک که نمایشگاهی از زندگی و کار آنها در هفته هنر انقلاب به نمایش گذاشته شده است، توضیح داد: لعبت گرانپایه متخصص جراح عمومی، نیکوکاری است که رکورددار بیشترین ویزیت و جراحی رایگان است و طاهره لباف نیز رکورددار جراحی زنان و زایمان است و سه نسل نوزادان را به دنیا آورده است.

باقری افزود: نشست تخصصی با موضوع «عکاسی مستند» با حضور دو بانوی پزشک در روز افتتاحیه نمایشگاه «نشان زندگی» و سخنرانی فرهاد سلیمانی برگزار شد.

عکس های آلدو سلوچی در خانه هنرمندان

به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران به نقل از خانه هنرمندان نمایشگاه عکس آلدو سلوچی عکاس ایتالیایی با عنوان "جهان غوطه‌ور" جمعه ۱۷ فروردین در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. 

این نمایشگاه با همکاری سفارت ایتالیا و خانه هنرمندان ایران در گالری ممیز این مجموعه برگزار می گردد. در این نمایشگاه ۱۵ عکس را آلدو سلوچی به صورت گزیده‌ای از چهار مجموعه به نمایش می گذارد. 
سلوچی طراحی و نقاشی را از کودکی آغاز کرد و در کنار هنر به ورزش‌های دریایی و غواصی علاقه دارد؛ آب همواره جذابیت خاصی برای او داشته است و از این عنصر در آثارش به شکلی بدیع و شاعرانه استفاده می‌کند. آلدو در آثارش آب را از بستر اصلی‌اش جدا کرده و به جزییات هندسی و سیالیت آن توجه کرده است. او در عکس‌های خود فرم‌های زیبا و درخشانی از آب را به نمایش می‌گذارد. سلوچی که مجذوب دنیای عکاسی و ویرایش کامپیوتری عکس است، با آثار خود به شکلی تاثیرگذار، خودجوش و خارج از هرگونه قاعده با مخاطب ارتباط برقرار می کند. 
نمایشگاه عکس آلدو سلوچی جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۱۷ در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ۲۷ فروردین میزبان علاقه‌مندان است.

انسان معاصر در قاب عکس

ایده و روایت‌های شخصی گروهی از عکاسان با محوریت انسان معاصر روی دیوار می‌رود.

به گزارش ایسنا، میعاد آخی، فاطیما حسینی، پژمان دادخواه، جاوید رمضانی، زروان روحبخشان، علی سلطانی، نازلی عباسی، مهرداد عمرانی، صمد قربان زاده، سام کلانتری، روزبه مشهدی زاده، مرتضی نیک نهاد وعلی یحیی عکاسانی هستند که آثار آنها در نمایشگاه «هزارتو» به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه  روز جمعه ۱۷ فروردین ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ افتتاح می‌شود و تا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه برپاست.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به گالری نگاه واقع در خیابان مطهری، خیابان جم(فجر)، خیابان غفاری، پلاک ۶۴ مراجعه کنند.

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۱/۲۳