انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

مدیر خانه عکاسان ایران: مفاهیم انقلاب را محدود نمی بینیم

مدیر خانه عکاسان ایران با تاکید بر اینکه مفهوم هنر انقلاب بسیار گسترده است از سرمایه گذاری برای رشد عکاسان انقلابی خبر داد.
سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران درباره برنامه های خانه عکاسان ایران در هفته هنر انقلاب اسلامی که به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه «نشان زندگی» برش هایی از زندگی و کار دو بانوی پزشک موفق با عکس‌هایی از سارا رجایی و مهدیه کرمانی است که ۲۰ فروردین ماه در خانه عکاسان افتتاح شد. این عکس ها حاصل ۹ ماه زندگی، کار، سفرها و ... لعبت گرانپایه و طاهره لباف به عنوان دو پزشک موفق است.

وی در مورد ویژگی های این دو بانوی پزشک که نمایشگاهی از زندگی و کار آنها در هفته هنر انقلاب به نمایش گذاشته شده است، توضیح داد: لعبت گرانپایه متخصص جراح عمومی، نیکوکاری است که رکورددار بیشترین ویزیت و جراحی رایگان است و طاهره لباف نیز رکورددار جراحی زنان و زایمان است و سه نسل نوزادان را به دنیا آورده است.

باقری افزود: نشست تخصصی با موضوع «عکاسی مستند» با حضور دو بانوی پزشک در روز افتتاحیه نمایشگاه «نشان زندگی» و سخنرانی فرهاد سلیمانی برگزار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد خانه عکاسان ایران درباره هفته هنر انقلاب و لزوم برگزاری این هفته چیست، به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که هدف حوزه هنری انتشار پیام انقلاب اسلامی در قالب هنر است طبیعی است که این هفته، بهار برنامه های حوزه هنری باشد. عکاسان نمایشگاه «نشان زندگی» محصول کلاس ها و دوره های عکاسی مستندی هستند که در مدرسه عکاسی خانه عکاسان ایران در طول یک سال گذشته برگزار شده و موضوع عکس های اخیر آن زنان موفقی است که فعالیت های اجتماعی موفقی دارند و در عین حال در خانه نیز وظایف زن و مادر را به خوبی ایفا می کنند.

مدیر خانه عکاسان ایران درباره اینکه برای معرفی نسل جدیدی از عکاسان انقلابی چه برنامه هایی دارند، اظهار کرد: ما در ابتدا در حوزه پرورش و رشد عکاسان در قالب وظیفه اصلی خانه عکاسان ایران برنامه داریم و سپس حمایت از تولید مجموعه هایی که فعال هستند را در دستور داریم و در نهایت نیز وقتی فضای رشد شکل گرفت و حمایت ها انجام شد، نسل جدیدی معرفی خواهند شد که ماحصل این تلاش ها هستند مثل دو عکاسی که در دوره های ما حضور داشتند و خروجی کارشان نیز با حمایت خانه عکاسان روی دیوار رفته است و در هفته هنر انقلاب معرفی می شوند.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: باید بازتعریفی از معنای عکاسان انقلابی شود چون عامه فکر می کنند عکاس انقلابی فقط کسی است که از راهپیمایی ها یا انقلاب ۵۷ عکاسی کرده است. هدف حوزه هنری، انتشار پیام انقلاب اسلامی در قالب هنر است و انقلاب اسلامی نیز موضوعی گسترده است و تمام موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در انقلاب اسلامی می گنجد؛ از سبک زندگی گرفته تا موضوعاتی فراتر از آن. برای مثال وقتی از هنر دینی صحبت می کنیم الزاماً نباید یک فرد نمازگزار را تصویر کنیم و ممکن است کار خیر و شایسته ای نیز در هنر دینی تعریف شود.

باقری در پایان گفت: انتشار پیام انقلاب اسلامی در قالب هنر به این معنا نیست که فقط به موضوع جنگ و انقلاب بپردازیم چراکه پیام انقلاب اسلامی، پیام فراگیر برای بشر، ضد ظلم، ضداستکبار و مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اعتلای بشر است و خیلی از موضوعات را در بر می گیرد. رویکرد ما این نیست که فقط از موضوعات و عکس هایی حمایت کنیم که در مورد جنگ و انقلاب باشد بلکه ما مفاهیم انقلابی را گسترده تر می بینیم.

خبرگزاری مهر

واژه‌های کلیدی:  خانه, عکاسان, انقلاب, نشان, زندگی
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۱/۲۲