انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

افشین شاهرودی عضو هیات مدیره انجمن عکاسان

فروش بالای چند اثر هنری را نباید به همه جامعه هنر تعمیم داد

گروه تجسمی هنرآنلاین: شاهرودی که از اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان ایران است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره افزودن بند حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم این مسأله یک اقدام کارشناسی‌نشده و تبعاتی دارد که بسیار آسیب‌زاست. مگر یک عکاس چقدر درآمد دارد و از راه عکاسی چگونه می‌تواند امور خود را بگذراند که حالا بخواهد مالیات هم بپردازد؟ اگر مسئولان می‌خواستند اقدام درستی درباره مالیات انجام دهند حداقل کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که گروهی از هنرمندان و صاحب‌نظران را که به تمام جوانب کار آشنا هستند دعوت می‌کردند و از آن‌ها نظر می‌خواستند.

شاهرودی ادامه داد: در کشور ما کمتر آدمی توانسته از راه هنر زندگی کند. عده‌ای از اهالی سینما شاید درآمد بالایی داشته باشند اما تعداد آن‌ها نیز اندک است. در شرایط کرونا هم که فعالیت هنری به مراتب کمتر و تقریباً همه چیز تعطیل شده است. محدودیت‌هایی که در صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان پیش آمده نیز مزید بر علت شده است و هنرمندان از همه طرف مورد حمله قرار گرفته‌اند.

این عکاس افزود: همین الان هم به دلایل مختلف با انبوهی از مهاجرت هنرمندان مواجهیم، هنرمندانی که می‌توانند آیندگان هنر ما باشند. یکی از تبعات تصویب چنین طرحی می‌تواند کناره‌گیری و دلسردی هنرمندان باشد، در حالی که در جوامع مترقی سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌شود تا بنیان‌های فکری، فرهنگی و هنری را در جامعه تقویت کنند. دلیل این کار آن است که فرهنگ و هنر می‌تواند جامعه را از نظر اخلاقی به سویی هدایت کند که سازنده باشد. هنر می‌تواند جامعه را از بداخلاقی و خشونت دور کند، ولی اینجا دائماً کار‌هایی انجام می‌شود که نه تنها حمایتی به هنرمندان نمی‌رسد بلکه آن‌ها را مایوس و از بدنه جامعه جدا می‌کند. در نهایت همه این عوامل دست به دست هم داده است که هنر کمرنگ شود.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: در جامعه تجسمی ممکن است گاهی یک اثر فروش بالایی داشته باشد اما این‌ها مقطعی است و برای دریافت مالیات از آن‌ها می‌توان چاره‌ای‌ اندیشید. اما نباید این موضوع را به همه جامعه هنری تعمیم بدهیم. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس درآمد‌های بالای عده کمی از بازیگران سینما را به همه هنرمندان تعمیم داده‌ و بر این اساس تصمیم‌گیری کرده‌اند. برای این موارد می‌توان راهکار‌های دیگری‌ اندیشید و به عنوان مثال یک سقف درآمد سالانه را برای هنرمندان مشخص کنند و کسانی که بیش از آن درآمد دارند می‌توانند مالیات بدهند.

شاهرودی افزود: این طرح‌ها باید ابتدا کارشناسی شود و من تعجب می‌کنم که چرا نهاد‌های متولی مانند وزارت ارشاد، صندوق اعتباری هنر، خانه هنرمندان و... که هدف آن‌ها حمایت از هنرمندان است، در این زمینه کاری نکردند. کارزاری به همت هفت انجمن تجسمی برای مخالفت با این طرح شکل گرفته و انتظار می‌رفت متولیان فرهنگی از این حرکت حمایت کنند اما اقدامی نشد.

مرجع:  هنرآنلاین
واژه‌های کلیدی:  مالیات هنرمندان, افشین شاهرودی, معافیت مالیاتی
تاریخ خبر: ۱۴۰۰/۱۲/۰۴