انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه عکس کاخ نشین در گرجستان

 سعید فلاح‌فر به دعوت حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، نمایشگاه عکس "کاخ­‌نشین" را به موزه تاریخ تفلیس می‌برد.

به گزارش هنرآنلاین، فلاح‌­فر درباره نمایشگاه عکس "کاخ­نشین" گفت: کاخ‌­نشینی تنها یک واژه نیست. فرهنگی است برآمده از آرا و باورهای اجتماعی، آمیخته با ایدئولوژی، اقتصاد، سیاست، اخلاق و.... انگشت گذاشتن بر روی "کاخ‌­نشینی" ورود به اموری است که هر شاخه آن به ریشه‌ای و به گوشه‌ای متصل است و در درازای تاریخ این سرزمین، هر روز معنایی دیگر دارد. تهران هم با کاخ‌های متعدد، از این خاطره تهی نمانده است. مجموعه عکس‌های"کاخ نیاوران" اشارت اول است از مجموعه کاخ‌های سلطنتی تهران.

فلاح فر افزود: تقریباً تمام ایرانی‌ها با این بیت خاقانی آشنا هستند که گفت:

هان! ای دل عبرت‌بین! از دیده عبر کن! هان!

ایوان مدائن را آیینه‌ی عبرت دان

در فرهنگ ایرانی کاخ‌ها آیینه عبرت تاریخ‌اند. کاخ‌های ایرانی علاوه بر نمونه‌های منحصربه‌فرد هنر و معماری، حامل بار اجتماعی و حتی نشانه‌های روشن سیاسی و اقتصادی و جهان‌بینی حکومت‌ها محسوب می‌شوند. از کاخ‌های باشکوه هخامنشیان در تخت جمشید و هگمتانه، از کاخ اردشیر و سروستان در دوره ساسانیان تا عالی‌قاپو و گلستان و سعدآباد تا "باستی هیلز" این روزها در لواسانات تهران با برج و باروهای نامرئی‌اش، همه نمادی از تمایلات و فرهنگ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی ایرانیان در طول تاریخ است.

همچنین سودابه کردی، مدیر اجرایی این نمایشگاه گفت: در موضوع کاخ‌موزه‌ها؛ "عکس" برادر تنی "موزه" است و این مجموعه بهانه‌ای برای معرفی بخشی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و هنری ایران با اشاره‌ای به تاریخ پرفراز و نشیب معاصر کشور. سکوت عمدی و تنوع وضعیت فصلی و تصویری عکس‌های انتخاب شده هم کنایتی است به ذات تحولات ناگزیر و ناپایداری آنچه پهلوی‌ها ابدی می‌پنداشتند. درک موقعیت این کاخ جز بامطالعه تاریخ و مرور تصاویر تاریخی و سیاسی، جز با تحلیل وقایع تاریخی و سیاسی و... ممکن نیست و برگزارکننده امیدوار است، فراتر از جاذبه‌های بصری، این انگیزه را برای مخاطب فراهم کند.

کردی گفت: عکس‌های مجموعه "کاخ‌نشین" علی‌رغم جذابیت‌های بصری، توریستی، جلوه‌های معماری و هنری و... ناظر به این تلقی اجتماعی از مفهوم کاخ‌نشینی بوده و برداشتی فرهنگی ـ تاریخی از این عناصر شهری و حکومتی را مدنظر دارد. به ویژه این‌که مجموعه نیاوران به عنوان سمبل حکومت پهلوی در تاریخ معاصر ایران و جهان شناخته می‌شود که با سقوط آن یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن رقم خورد.

نمایشگاه عکس "کاخ‌نشین" هشتم اکتبر (مطابق با 16 مهرماه 1398) با حضور هنرمندان، مدیران فرهنگی و علاقه‌مندان به عکاسی و تاریخ معاصر افتتاح می‌شود و نمایش آن تا تاریخ 19 مهرماه ادامه خواهد داشت.
هنرآنلاین
 
 
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۷/۱۷