انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۸/۱/۳۰)‌

بهاریه : نمایشگاه عکس های یحیی دهقانپور

نمایشگاه عکس های یحیی دهقانپور با عنوان بهاریه برگزار می شود . این نمایشگاه روز جمعه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ در گالری پروژه های آران افتتاح می گردد . 

یحیی دهقانپور  مجموعه عکسی برای بهاریه خود انتخاب نموده که اغلب آنها در کتابی با عنوان "کوهپایه" که در سال۱۳۷۲ به چاپ رسید منتشر شده اند و  مجموعه ای از دیده های عکاس در گذشت و گذار در مناطق تفریحی کوهپایه های تهران: امامزاده داوود، درکه، دربند و فرحزاد و برخی نقاط دیگر در کشور هستند.
این مجموعه در سالهای آغازین دهه شصت شکل گرفته که این تقارن زمانی خود نمایانگر وجه دیگری از وضعیت عکاسی در ایران در سالهای اوج جنگ و در میانه  تغییرات بنیادین اجتماعی است. نتیچه گزارشگری و ثبت بی واسطه سلائق و عادتهای مردم است، که یادآور زمانی ساده تر و خوش تر نیز هست، زمانی که زندگی به پیچیدگی و سردرگمی که امروزه شاهد آن هستیم، نبود. زمانی پیش از تراکم و ازدحام و انفجار جمعیت، که خود نکته در خور تاملی دیگر در این مجموعه است که در عین این که تصاویر رد حضور جمعیت را به دوش می کشند ولی اثری از همان جماعت هم در تصاویر دیده نمی شود.
یکی از نکات جذاب برای هنرمند که در شکل گرفتن مجموعه تاثیر به سزا داشته، برخورد بی تکلف و ساده صاحبان این مشاغل در معرفی شغل و خدماتشان بوده. نقاشی هایی اغلب کودکانه از کالاها و خدمات، در کنار نیاز ساده برای تزیین دیوارها، بسیاری از این دیوارها را پر کرده بودند و در غیاب نشانه های شهری اغلب مسیر راه را هم نشان میدادند. تناقض آشکار این نقاشی های ساده و بسیار دوست داشتنی در برابر کج سلیقگی و سبکهای تصنعی و باسمه ایی که امروزه دقیقا" در همین فضاها مورد استفاده قرار می گیرند نشانده تغییرات زیادی است که در سه دهه گذشته در جامعه ایرانی رخ داده.
بازیگوشی و بذله گوئی بخشی مهم از روش و رویگرد هنری یحیی دهقانپور است که در این مجموعه کاملا" مشهود است.جستجوی مداوم، مشاهده و ثبت زندگی، و وفاداری به اصول عکاسی مستند اجتماعی وجه دیگر این آثار هستند.
در یکی از دشوارترین برهه های تاریخ معاصر ایران، این نمایشگاه دعوتی است صادقانه به سادگی، امید و وعده بهار.

پروژه های آران 
خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵
روز افتتاحیه ۴-۸
بازدید روزهای عادی همه روزه به جز روزهای شنبه. بین ساعات ۱-۷ 
تلفن  ۶۶۷۰۲۲۳۳

نمایشگاهی برای روزمرگی در میان رنگ‌ها و نورها

بهرام گوهری هنرمند عکاس از برگزاری نمایشگاهش در تاریخ جمعه (۳۰ فروردین ماه) در گالری گلستان خبر داد.

گوهری به ایسنا گفت که در هجدهمین نمایشگاه انفرادی خود تعداد هشت تابلو به نمایش خواهد گذاشت.

این عکاس همچنین در استیتمنت نمایشگاه خود آورده است: «انسان و انسانیت از ابتدا تا به حال سوژه کارهایم بوده و خواهد بود. گاهی پوشش حجاب و چادرهای دوره قاجار و گاهی ایستاندن آدم‌هایی در کنار تخت جمشید و فرهنگ کهن ایران. گاهی نیز جستجو در زیر پوست انسان در استخوان‌ها و جمجمه‌های زندگی پس از مرگ و گاهی با بیگ بنگ و پیدایش جهان هستی سوژه عکس‌هایم بوده است. اکنون زندگی روزمرگی در میان رنگ‌ها و نورها سوژه کارهایم است.»

نمایشگاه بهرام گوهری در تاریخ ۳۰ فروردین از ساعت ۴ تا ۸ شب در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برگزار خواهد شد. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت به این گالری مراجعه کنند.

نمایشگاه «زمان بین پرانتز» در گالری دنا

نمایشگاه انفرادی عکاسی «زمان بین پرانتز» از حسنا شهرامی پور روز جمعه ۳۰ فروردین در گالری دنا گشایش می‎یابد.

حسنا شهرامی پور متولد ۱۳۶۴، کرمانشاه است. کارشناسی هنرهای تجسمی در رشته عکاسی و کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی در رشته عکاسی را در دانشگاه هنر تهران گذرانده است. او فعالیت هنری خود را در مریلند امریکا در زمینه فاین آرت دنبال می‎کند.
این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی او بعد از «تنهایی بزرگ»، ۱۳۹۴ است. او همچنین در نمایشگاه‎های گروهی و فستیوال‎های عکاسی حضور داشته و موفق به کسب مدال کمال الملک از دومین جشنواره بین المللی عکس خیام شده است.

گشایش: جمعه ۳۰ فروردین ساعت ۱۶ تا ۲۱
بازدید: ۳۱ فروردین تا ۹ اردیبهشت، به جز پنجشنبه‎ها، ساعت ۱۶ تا ۲۰
گالری دنا: میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی ، بالاتر از چهارراه طالقانی کوچه سوسن پلاک ۴ واحد ۲ – ۸۸۹۳۱۷۴۴

نمایشگاه های عکاسی آخر هفته به روایت هنر آنلاین

گالری‌های تهران روز جمعه ۳۰ فروردین ماه میزبان ۲۲ نمایشگاه جدید هستند.

شکوه: نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس با نام "این سال" ۳۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹مراجعه کنند.

گلستان: نمایشگاه عکس بهرام گوهری ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برگزار می‌شود.

نگر: نمایشگاه عکس فاطمه یعقوبیان با نام "دور نگاه" ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳ ، زنگ سوم برپاست.

یاسمین: نمایشگاه عکس علیرضا جعفری با عنوان "دمهوین" ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت ماه در نگارخانه یاسمین به نشانی خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به بلوار کریم‌خان زند، ساختمان افسر، پلاک ٧٠، طبقه اول میزبان علاقمندان است.

ای جی:  نمایشگاه عکسهای محسن یزدی‌پور با نام "منظری برای ندیدن" تا ۲۷اردیبهشت در گالری Ag واقع در خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳برپا است.

برگ: نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس "باغ مدور خاطره" تا ۳۱ اردیبهشت در نگارخانه برگ به نشانی میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی شرقی، شماره ۱۲ عمارت عین الدوله برپاست.


ایلام چهارمین شهر میزبان نمایشگاه عکس خیام

نمایشگاه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام ۲۸ فروردین ماه در ایلام برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی سامعی (دبیر جشنواره بین‌المللی عکس خیام) گفت: ایلام چهارمین شهر میزبان نمایشگاه عکس خیام است. پیش از این ششمین جشنواره عکس خیام در تهران، کرج و قم برگزار شد.

سامعی افزود: برنامه جشنواره بین‌المللی خیام از ابتدا به این شکل بود که نمایشگاه را در شهرهای مختلف ایران و حتی خارج از ایران بچرخانیم. هدف از این کار این است که کشورهای مختلف با عکاسی هنری ایران و هنرمندان ایرانی بیشتر آشنا شوند و هنرمندان شهرستانی نیز با عکاسی روز دنیا نزدیک‌تر شوند.

نمایشگاه ششمین جشنواره بین المللی عکس خیام ۲۸ فروردین ماه ۹۸ در نگارخانه استاد صندوق آبادی شهر ایلام گشایش می‌یابد و تا یکم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است، در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس خیام ۱۳۴۰۹ قطعه عکس از هنرمندان ۵۰ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید. جشنواره بین‌المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس - وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» - برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی و امضا کتاب «منظری برای ندیدن» محسن یزدی‌پور

از عکس‎های کتاب منظری برای ندیدن، عکاس: محسن یزدی پور

جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ از ساعت ۱۲ الی ۲۱، نمایشگاه عکس، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «منظری برای ندیدن» محسن یزدی پور، عکاس کتاب در گالری Ag برگزار خواهد شد.

کتاب «منظری برای ندیدن» محسن یزدی پور چهارمین جلد از مجموعه عکاسی معاصر ایران – ۶۰ است. پیش از این کتاب «گیسوانم در باد» مریم زندی، کتاب «سایه‌ها و یادها» کاوه کاظمی و کتاب «گذار» نصراله کسرائیان از این مجموعه توسط نشر نظر منتشر شده بود.

محسن یزدی پور در این کتاب تجربه‌ی سی‌سال زندگی در یکی از محله‌های قدیمی تهران، فضاها و آدم‌های آن را با مخاطب به اشتراک می‎گذارد. «شکلی از زیستن در این شهر که به سختی بتوانم رهایش کنم» و ۲۱ عکس منتخب کتاب همزمان با رونمایی از ۲۳ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در گالری Ag به نمایش در خواهد آمد.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۱/۲۹