انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۷/۱۰/۱۴)


نمایشگاه یواخیم هاینتسل در گالری فرمانفرما

جمعه ۱۴ دی نمایشگاه عکس، ویدئو و چیدمان یواخیم هاینتسل، هنرمند و پژوهشگر اتریشی، با عنوان «از سلطان تا کابوی… چه طور مردِ مارلبورو دنیا را فتح کرد» در گالری فرمانفرما افتتاح می‎شود.

یواخیم هاینتسل پژوهشگر اتریشی است؛ او که تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در زمینه‌ی پداگوگی در دانشگاه‌های گراتسو اینسبروک به اتمام رسانده است؛ اکنون نمایشگاهی پژوهشی در رابطه با سیگار و رفتار مصرف آن برگزار می‌کند.

یواخیم هاینتسل در بیانیه نمایشگاه نوشته است:

آنچه همواره توجه من را برمی‌انگیزد، چگونگی رویارویی و برخورد مردم با شرایط و یا اشخاص ناشناس و بیگانه است. افراد در چنین موقعیت‌های ناآشنایی یا می‌ترسند و یا جذب آن می‌شوند. اساس کارهای آموزش و تحقیقاتی من تا به امروز بر مبنای تئوری‌های میشل فوکو بوده است. پیدا کردن پاسخ برای مناقشه‌های اجتماعیِ امروز از طریق آنالیز منابع تاریخی، یکی از شاخص‌ترین روش‌های تحقیقاتی مورداستفاده‌ام بوده است. کلیشه‌های موجود، تبعیض‌های اجتماعی و عقاید نژادپرستانه از مهم‌ترین مضامین تحقیقاتی نام برده شده‌اند. در کنار همه‌ی این‌ها بیش از سی و پنج سال است که آرشیوی از فرهنگ سیگار کشیدن را با جمع‌آوری پنجاه هزار جعبه سیگار متفاوت و همچنین تبلیغات آنها از سراسر دنیا، گرد هم آورده‌ام. این سیگارها و همچنین تبلیغاتشان به‌عنوان نمونه‌های بصری‌ای هستند که با استناد به آنها امکان اثبات تئوری‌هایم به‌صورت تجربی میسر می‌شوند.

تحقیقات قبلی یواخیم هاینتسل در زمینه‌های حقوق بشر، مهاجرت و گوناگونی فرهنگ اجتماعی بوده که در قالب نمایشگاه‌ها و ایونت‌های مختلف در گالری‌ها و فضاهای عمومی ارائه شده‌اند. او مقالات و تألیفات گسترده‌ای در حوزه‌ی تاریخ اجتماعی– فرهنگی به زبان آلمانی دارد و همچنین بالغ بر ۲۰۰ کارگاه آموزشی و تجربی برای بزرگسالان و جوانان در کشورهای مختلف برگزار کرده است. هاینتسل در سال ۲۰۰۶ انجمن زِنوس در گراتس را پایه گذاری کرده و از آن سال تا به امروز، پروژه‌های گسترده‌ی بینا رشته ای میان هنر و علوم فرهنگی تعریف و کیوریت کرده است.

گشایش: جمعه ۱۴ دی ماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ماه دایر است.
بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۹
گالری فرمانفرما: میدان هفت تیر، کریم خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲


پرانتزی که در گالری آ باز می شود

گالری آ در روز جمعه ۱۴ دی ماه میزبان نمایشگاه گروهی «در پرانتز» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «در پرانتز» تازه ترین نمایشگاه گروهی گالری آ تصمیمی برای تبعیت از قوانین رایج در نمایشگاه های گروهی ندارد و جمع و هم آیی «فردیت» است؛ فردیتی با گام هایی آهسته به سوی اجتماع.

این  نمایشگاه با تاکید بر سویه های اجتماعی موضوع آثار در پی ایجاد ارتباطی نزدیکتر، دو سویه و متقابل، میان مخاطب و هنرمند است که هر دو در اجتماعی یکسان نفس می کشند با این تفاوت که یکی از این دو، توان بازنمایی دیگرگونه ای از جهان خود را داراست. آنچه درنهایت حاصل شده، بازتاب وضعیت امروز ماست از منظر هنرمندی که در تلاش است تا معنای جهان خویش و دیگری را توامان دگرگون کند.

در این نمایشگاه آثاری از مرتضی آکوچکیان، فاطمه افشاری، فرید بیان، محبوبه پرنیان، مژده توحیدی، محمد حدادی، زهره رحمانی، هاجر رهگذر، پریسا زیار، علی شیری، آتنا فریدونی، حسام فطرتی، مارال قندیلی، مهرداد کریمی، دلارام معروف، مونا نجفی زاده، سیامک نصر، شهرزاد ولی زاده و صادق همتی به نمایش گذاشته می شود.

«در پرانتز» روز جمعه ۱۴ دی ساعت چهار عصر افتتاح می شود و تا روز دوشنبه ۲۴ دی ماه ادامه خواهد داشت. گالری آ در خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت واقع است.

 

«فرصت» برای هنرمندان تجسمی ایران

شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران نخستین سالانه‌ی خود را با نام «فرصت» در همراهی با انجمن‌ها و هنرمندان تجسمی ایران برگزار می‌کند.

به گزارش ایلنا، شورای تجسمی خانه هنرمندان ایران نخستین سالانه‌ی خود را با نام «فرصت» با هدف برپایی نمایشگاه، نشست تخصصی و فروش آثار هنرمندان تجسمی از ۱۴ تا ۲۸ دی ۱۳۹۷ در گالری‌های خانه هنرمندان ایران و سالن استاد امیرخانی برگزار خواهد کرد.

 این رویداد فرهنگی با حضور هنرمندان و گروهی از اعضای انجمن‌های خوشنویسان ایران، تصویرگران ایران، هنرمندان سفالگر، عکاسان ایران، هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، هنرمندان نقاش ایران و طراحان گرافیک ایران و با هدف ایجاد فرصتی نو برای آشنایی علاقمندان و مخاطبین عام با هنر معاصر ایران اجرا می‌شود.

به گزارش دبیرخانه شورای تجسمی، حدود ۱۹۰ اثر از هنرمندان تجسمی در سالانه‌ی «فرصت» در گالری‌های هفت گانه‌ی خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهند شد.

نمایشگاه «فرصت» جمعه ۱۴ دی ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ۲۸ دی میزبان علاقه‌مندان است.


نخستین هفته هنر تهران با مشارکت ۲۱ گالری و خلق ۵۷ رویداد هنری

تیرآرت، نخستین هفته هنر تهران را با مشارکت ۲۱ گالری و خلق ۵۷ رویداد هنری برگزار می‌کند. 

به گزارش هنرآنلاین، هفته هنر تیر برنامه‌ یک هفته‌ای دربرگیرنده‌ رویدادهایی در زمینه‌هنرهای تجسمی است که نخستین دوره‌ آن از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود.

در این مجموعه برنامه ۲۱ نمایشگاه در ۲۱ گالری، ۱۳ طرح کیوریتوریال، شش پروژه، دو رزیدنسی و نشست‌های تخصصی با مدیریت بنیاد پژمان در مراکز مختلف فرهنگی در پایتخت برگزار می‌شود.

این رخداد با گردهم آوردن گالری‌های شرکت‌کننده، مراکز فرهنگی و اجتماع هنرمندان ایرانی در پی فراهم آوردن فرصت‌هایی برای ایجاد گفت‌وگو بیشتر و برقراری پیوند میان هنر و زندگی روزمره است. 

برنامه هفته هنر تیر در سرتاسر شهر تهران جریان خواهد داشت و هدف آن تحقق مجالی برای رویارویی هنر و شهروندان در رابطه‌ای با نهایت اثرگذاری و اثرپذیری است.

بازدیدکنندگان هفته‌هنر تیر می‌توانند از برنامه‌ای جامع شامل برگزاری نمایشگاه در فضای گالری‌ و نمایش آثار هنری کیوریت‌شده در فضاهای غیرنمایشگاهی در سطح شهر بهره ببرند.

این برنامه با همکاری گروه گسترده‌ای از گالری‌ها، فضاهای اختصاص‌یافته به رویدادهای هنری، رزیدنسی‌ها، ناشران و هم‌چنین هنرمندان و کیوریتورها محقق می‌شود.

در نخستین هفته هنر، گالری‌های آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، ٱ، اثر، اعتماد، افرند، ای جی، ایرانشهر، دستان، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور و مراکز فرهنگی مانند : خانه هنرمندان، خانه وارطان، گالری هدایت، جامعه نیومدیا، بادبادک، موسسه کودکان دنیا، آرت شاپ تهران، ساختمان کندوان بنیاد پژمان، اقامت گاه کوشک، کافه گودو یاس، موسسه خوانش و... مشارکت دارند. 

تیر آرت نخستین اقدام منسجم در راستای توسعه منابع و زیرساخت‌های لازم برای ارتقای هنر مدرن و معاصر ایران و معرفی آن به مخاطبان ایرانی و بین‌المللی است. 

در این راستا، تیر آرت دو رویداد سالانه برگزار می‌کند: آرت فر تیر و هفته هنر تیر. نخستین دوره آرت فر تیر در تیرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد و اولین دوره هفته‌هنر تیر برای دی‌ماه ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شده است.

روایت آرمین امیریان از نمایشگاه "عر" در گالری اعتماد باغ نگارستان

آرمین امیریان گفت: عکس‌های مجموعه "عر" مانند آینه‌ای در مقابل همه شرایط اجتماعی و فرهنگی است که هر چند ممکن است شکسته یا غبار گرفته باشد اما بازتابی از این شرایط را نشان می‌دهد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس آرمین امیریان با نام "عر" در گالری اعتماد باغ نگارستان برپاست. امیریان در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: تعداد عکس‌های این مجموعه بیشتر از آن چیزی است که در نمایشگاه دیده می‌شود اما از میان آنها ۱۵ فریم را برای نمایش در گالری انتخاب کردم.

او درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: آثار هنری که با موضوعات شاخصی مانند محیط زندگی و اجتماع در ارتباط هستند معمولا پیشینه طولانی دارند و چند سال قبل از شروع به کار روی آنها، ذهن هنرمند را درگیر می‌کنند. من در مدت دو سال روی این مجموعه کار کردم اما شکل‌گیری ایده آن به سال‌ها پیش بازمی‌گردد.

امیریان درباره موضوع این عکس‌ها گفت: ایران کشوری است که روی متن سوار است و تاریخ و فرهنگ آن به واسطه متن شناخته می‌شود. بسیاری از اتفاقاتی که ما روزمره با آن برخورد داریم نیز به واسطه متن به ما رسیده است، در نتیجه این مجموعه عکس نیز راوی یک داستان است که کاملا با ایران، مردم این کشور و تاریخ و فرهنگ آن مرتبط است. این عکس‌ها مانند آینه‌ای در مقابل همه این موارد است که هر چند ممکن است شکسته یا غبار گرفته باشد اما بازتابی از این شرایط را نشان می‌دهد.

او با اشاره به بازخورد خوب نمایشگاه در میان مخاطبان گفت: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که همه آدم‌ها می‌توانند عکاسی کنند و ارتباط زیادی با آن دارند. به نظرم اثر هنری نباید محدود به یک قشر خاص باشد و عکاسی این ویژگی را دارد که در اختیار هر کسی قرار بگیرد. من هم در این نمایشگاه شاهد بودم که همه نوع مخاطب اعم از مخاطب عام یا عکاسان حرفه‌ای توانستند برداشت‌ها و تحلیل‌های خود را از آثار داشته باشند.

امیریان ادامه داد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دوستان عکاس این رشته را یک وسیله مسابقه‌ای و جشنواره‌ای می‌دانند و درک عکاسی به معنای واقعی آن در فضای جامعه عکاسی احساس نمی‌شود. بسیاری از کارها نیز کپی از آثار سطح پایین خارجی هستند که می‌توانند در فضای مجازی باعث شهرت عکاس شوند. این اتفاقات باعث می‌شود از وجه هنری عکاسی دور شویم. من عقیده دارم عکاسی را باید به عنوان چیزی که نمود عشق است و دیالکتیک هنری دارد تفسیر کنیم. مهم نیست که امروز با ارائه چند عکس تشویق شویم و جایزه بگیریم، بلکه آنچه کیفیت هنری کار را تضمین می‌کند گذر زمان و ماندگاری آنها پس از سالها است.

نمایشگاه عکس آرمین امیریان تا ۲۵ دی در گالری اعتماد باغ نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشرا، باغ نگارستان برپاست.


اختتامیه پنجمین جشنواره عکس نورنگار برگزار شد

مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره نورنگار چهارشنبه ۱۲ دی با حضور دبیر و داوران این رویداد فرهنگی و اساتید عرصه عکاسی با اجرای امید محمدنژاد در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین، مسعود افشانی دبیر این جشنواره در ابتدا در سخنانی گفت: خدای بزرگ را شکرگزارم که بار دیگر این افتخار را نصیب بنده کرد تا به عنوان دبیر گزارشی مختصر از روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه کنم. با رایزنی های انجام شده با اساتید محترم عکاسی ایران، مقرر شد در این دوره از جشنواره و در بخش اصلی با موضوع ایران من، با تاکید بر محیط زیست، آثار فقط به صورت مجموعه عکس به همراه استیتمنت پذیرش شوند. در بخش جنبی جشنواره با موضوع انسان در طبیعت هنرمندان گرامی به صورت تک عکس آثار خود را ارسال کردند.
 
زیبایی های ایران را در جشنواره نورنگار نمایش می دهیم

در ادامه محمد فروغی مدیرعامل نورنگار نیز هدف از برگزاری این جشنواره را نشان دادن زیبایی های ایران معرفی کرد و از تاثیرگذاری عمیق هنر عکاسی فراتر از کتاب و سخنرانی نام برد و گفت: ما در این جشنواره داریم ایران را نشان می دهیم. متاسفانه موج منفی در کل ایران زیاد می شود و ما هم به آن دامن می زنیم. ولی ما در جشنواره نورنگار سعی می کنیم بگوییم ایران زیبا است و ما وطنمان را دوست داریم.

وی تاکید کرد: همه باید سعی کنیم ایران را سرافراز نگه داریم. امیدوارم ما با جشنواره مان تاثیر مثبتی روی جامعه داشته باشیم. عکسهای کتاب دوره پنجم نیز بسیار کاربردی و قابل استفاده برای کسانی است که کارهای تحقیقاتی می کنند.

سپس داریوش محمدخانی مشاور هنری جشنواره به روی سن آمد و در سخنانی بر لزوم بین المللی شدن جشنواره نورنگار تاکید کرد و این موسسه را یک موسسه خصوصی معرفی کرد که گام های بزرگی برمی دارد.

رشد قابل توجه جشنواره نورنگار از نظر کیفی و کمی

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی به نمایندگی از هیات داوران روی سن آمد و پس از سخنان کوتاهی که در این باره بود که او همواره از خود می پرسد چرا یک شرکت خصوصی سالی ۱۵۰ میلیون برای برگزاری جشنواره فرهنگی هزینه می کند، به قرائت بیانیه داوران پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار پرداخت.

ابتدای بیانیه این چنین بود: جشنواره عکس نورنگار پنجمین دوره خودرا پشت سر می گذارد. طبعا انتظار می رود جشنواره ای که چنین سابقه ای را در کارنامه خود دارد به رشد قابل توجهی از نظر کیفی و کمی دست یافته باشد. به خصوص اگر برگزارکننده به عنوان یک موسسه بازرگانی لوازم عکاسی با انبوهی از علاقمندان و دست اندرکاران عکاسی ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک داشته و طی سالهای متمادی فعالیت خود همواره کوشیده است به عنوان حامی در کنار بسیاری از فعالیت های فرهنگی این رشته حضور داشته باشد.

صادق میری، مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه، نادر داوودی و افشین شاهرودی داوران این جشنواره بودند.

در پایان مراسم اسامی برندگان معرفی شد که در بخش اصلی محمد قدمعلی، جمشید فرجوند فردا و شهرام فرزین سرشت و در بخش جنبی مرتضی صالحی، مهدی سعادت و امین بذرافشان جوایز این دوره از جشنواره را از آن خود کردند.

بلافاصله پس از پایان مراسم اختتامیه، نمایشگاه آثار برگزیدگان با حضور جمع حاضر در گالری خیال شرقی موسسه صبا افتتاح شد و علاقمندان می توانند تا ۱۸ دی ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

نمایشگاه عکس تاریخی «خاطره حاشیه‌ها»
 
نمایشگاه عکس تاریخی «خاطره حاشیه‌ها» از روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷ ، ساعت  ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه حاصل پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای است که به اهتمام محسن احتشامی گردآوری شده است. محسن احتشامی کارشناس ارشد گرافیک، پژوهشگر، نویسنده مقالات متعدد و چند کتاب است.
در این نمایشگاه بیش از ۵۴ قطعه عکس دوره قاجار به نمایش گذاشته خواهد شد. نمایشگاه خاطره حاشیه‌ها بخشی از عکس‌هایی است که پیرامون آن‌ها تزئینات، نقشی چشم‌گیر و قابل اعتنا دارند. حاشیه‌هایی مقوایی که هم تزئینات زیبایی دارند و هم عاملی هستند برای محافظت از عکس‌ها. این نقوش و تزئین‌گرایی ابتدا ساده بودند و به مرور خودشان تبدیل به نوعی هنرنمایی و اثر زیبا و گرافیکی شدند، نمونه‌هایی هستند از کادرهای ساده‌ی دستی تا انواع هنرهای چاپی.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز چهارشنبه ۱۰  بهمن ماه ۱۳۹۷  در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com    مراجعه کنند.

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳