انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایش آثار عکاسان تئاتر در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه گروهی عکس ‌"پرده آخر" ۱۶ آذر ماه در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های تئاتر گروهی از عکاسان در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود. در نمایشگاه "پرده آخر" که آثار آن توسط رضا جلالی گردآوری و انتخاب شده است، ۳۰ اثر از ۱۵ عکاس به نمایش درمی‌آید.

عاطفه آرانی، آرزو آزادپور، میلاد بهشتی، رضا جلالی، فهیمه حکمت، عماد دولتی، مونا صدر، لیلی صدیق، علیرضا فراهانی، محبوبه فرج اللهی، مریم قهرمانی، شیوا مشفق، احسان نقابت، بهار نیک‌پور و عطیه نیکنام عکس‌هایی را که بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در سالن‌های تئاتر تهران ثبت شده‌اند، به نمایش می‌گذارند.

در بیانیه نمایشگاه به قلم رضا جلالی آمده است: نمایشگاه عکس پرده آخر مجموعه‌ای است گردآوری شده از میان عکس‌ها و نمایش‌های بسیاری که پانزده نفر از عکاسان نسل فعلی آن‌ها را ثبت کرده‌اند.

بی‎شک تعداد نمایش‌ها، عکس‌ها و عکاسان پیگیر نمایش‌ها بیش از ظرفیت این نمایشگاه است. نمایش‌های بسیار زیادی در شهرستان‌ها بر روی صحنه می‌رود که در این نمایشگاه به دلیل محدودیت فضا نمایش عکس‌های آن‌ها مقدور نبود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم از میان آنها این پانزده نفر انتخاب شوند و از هر کدام دو عکس را برای این نمایشگاه گزینش کردیم.

جالب آنکه با مروری بر آثار این نمایشگاه می‌توان یک نگاه کلی نسبت به بخشی از هنر نمایشی و صحنه‌ای در سال‌های اخیر به دست آورد. هنری که به اجرای لحظه زنده است و اگر عکس آن را ثبت نکند از یادها می‌رود. عکس مطمئن‌ترین راه برای ثبت گوشه‌ای از آن چیزی است که با نام نمایش بر صحنه تئاترها اجرا می‌شود. پس از گذر سال‌ها تنها این تصاویر یک نمایش است که به ما کمک می‌کند آن را به یاد بیاوریم و یا در بررسی‌ها بتوانیم به آن ارجاع دهیم. بی دلیل نیست که در این نمایشگاه با اتکا به دیدگاه فوق سعی شده از میان آثار بسیار زیاد نمونه‌های متفاوت نمایش‌ها و روش‌های عکاسانه مورد توجه قرار گیرد. از سویی دیگر تجربه‌گرایی نیز یکی دیگر از عناصر مهم این تصاویر است که بر انتخاب آن‌ها تأثیر گذاشته.

عکاسی نمایش مانند شناسنامه‌ای بدون تاریخ است برای شناسایی طراحی صحنه، نورپردازی، چهره آرایی، طراحی لباس و… تنوع آثار حاضر در این نمایشگاه خود تصدیقی است بر این مدعی. امید آن که امکان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به شکل مستقل تداوم یابد. و در سال‌های آینده آثار این گروه به شکلی شاخص روایتگر نمایش در ایران باشد.

نمایشگاه "پرده آخر" جمعه ۱۶ آذر ماه ساعت ۱۶ تا ۱۹ در موزه عکسخانه شهر افتتاح شده و تا ۶ دی ماه ۱۳۹۷، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز ادامه دارد.

هنرآنلاین 
واژه‌های کلیدی:  پرده آخر, عکسخانه تئاتر
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۹/۱۴