انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی (‌جمعه ۹۷/۷/۲۰)‌


برگزاری نشست‌های تخصصی نظریه و عکاسی (٢)

با توجه به اهمیت مباحث نظری در حوزه‌ى عکاسی و تبدیل عکاسی روز دنیا به ترکیبی از کنش عکاسانه و ایده‌پردازی در پشت دوربین، پلتفرم داربست سلسله نشست‌های تخصصی در باب نظریه و عکاسی را برگزار می‌کند.

سال نخست نشست‌های تخصصی در باب نظریه و عکاسی با موضوع «معاصریت در عکاسی» در هفته آخر مهر ۱۳۹۶ برگزار شد. بنا به استقبال مخاطبان، سال دوم نشست‌های تخصصی در باب نظریه و عکاسی با موضوع «عکاسی و مکان» از ۲۰ تا ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی سلسله نشست‌های تخصصی در باب نظریه و عکاسی (٢) را زانیار بلوری بر عهده دارد و صیاد نبوی (پژوهشگر و مدرس عکاسی/ کارشناس‌ارشد عکاسی)، حامد کیا (پژوهشگر و مدرس مطالعات فرهنگی/ دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی)، افسانه کامران (پژوهشگر و مدرس مطالعات بینارشته‌ای هنر/ دکترای پژوهش هنر) و بهنام صدیقی (عکاس و مدرس عکاسی/ کارشناس عکاسی) به ترتیب هر کدام در یک روز پیرامون موضوع «عکاسی و مکان» به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

برنامه نشست‌ها به تفکیک روز و عنوان سخنرانی به شرح زیر است:

• صیاد نبوی، جمعه ٢٠ مهر ١٣٩٧، «تحقق مکان در عکاسى»
• حامد ‌کیا، شنبه ٢١ مهر ١٣٩٧، «واکاوی مکان؛ کلیسای کاتولیک و گالیله، ما و فرهنگ بصری دیجیتال»
• افسانه کامران، یکشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٧، «بررسی نظام‌های بازنمایی امر زیبا در چشم‌اندازها»
• بهنام صدیقی، دوشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٧، «تجربه‌ی امر غیر معمولی در مناظر روزمره»

تمام نشست‌ها از ساعت ۶ تا ۸ عصر در پلتفرم داربست به آدرس خیابان ظفر شرقی(وحید دستگردی)، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲، طبقه‌ی اول برگزار خواهد شد.

ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.

 

تمدید نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت» در موزه عکسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر به دلیل استقبال علاقه‌مندان به هنر عکاسی و عکس‌های تاریخی اقدام به تمدید نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت»؛ روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری تا مورخ سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ نموده است. 

نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت» حاصل چند سال پژوهش کتابخانه‌ای است که به کوشش منصور کرم‌زاده شیرانی گردآوری شده است. در این نمایشگاه بیش از ۵۰ قطعه عکس و نقشه‌‌های هوایی تطبیقی از تکیه دولت تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه از تاریخ  ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ برای بازدید عموم مردم گشایش یافته بود.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com    مراجعه کنند.


رونمایی از کتاب جشنواره بین‌المللی عکس خیام

کتاب پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام رونمایی می‎شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر فیاپ در ایران، مراسم رونمایی و توزیع کتاب و گواهی پذیرش پنجمین جشنواره بین المللی عکس خیام روز جمعه ۲۰ مهرماه برگزار می شود. این کتاب در ۹۶ صفحه شامل تعداد ۱۴۰ قطعه عکس برگزیده پنجمین جشنواره خیام است. مطابق قوانین فیاپ، کتاب نفیس جشنواره به طور رایگان به تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی (اعم از پذیرفته‌ شده یا نشده) اهدا می‌شود.

این مراسم جمعه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در خانه هنر خیام (کلوپ عکس فوکوس) به نشانی تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از سیدخندان، کوچه موزه (بسطامی سابق)، پلاک ۳۵، واحد ۲، خانه هنر خیام برگزار می شود. ورود برای عموم علاقه‎مندان آزاد است.

در پنجمین دوره جشنواره بین المللی عکس خیام بیش از ١٨ هزار قطعه عکس از هنرمندان ٦٨ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید. اسامی برگزیدگان این دوره در سایت جشنواره به نشانی www.khayyam.photoمنتشر شده است.

جشنواره بین‌المللی عکس خیام به دبیری علی سامعی با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس - وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» - برگزار می‌شود.

گشایش نمایشگاه گروهی «ولیعصر؛ پوشه اول»

نمایشگاه گروهی «ولیعصر؛ پوشه اول» روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ همزمان در سه گالری آریا، آتبین و Ag افتتاح خواهد شد.

آثار به نمایش در آمده در این سه گالری متعلق به هنرجویانی است که در طول یکسال گذشته، کارگاهی زیر نظر رامیار منوچهرزاده شرکت کرده و ایده‌ی اولیه تا اجرای نهایی مجموعه‌های خود را با محوریت بازنمایی خیابان ولیعصر در این کارگاه مشق کرده‌اند. دلیل انتخاب سه گالری آریا، آتبین و Ag برای نمایش پروژه‌های تکمیل شده نیز قرار گرفتن این گالری‌ها در راستای خیابان ولیعصر بوده است.

سیدمحمدرضا تکیه، سودابه وطن‌پرست، سیدمحمد مروج، بابک جوادزاده، محسن عباسی، حمید قزل‌لو، عماد حسینی، رها مژده، عطا نوین، هادی خراسانی، فردید خادم، نرگس مقدم، فاطمه شریف، غزاله صداقت، نگین فیروزی، مجید قدکساز و عاطفه خدابخش عکاسانی هستند که در کارگاه مذکور شرکت کرده و آثار خود را در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار خواهند داد.

در بیانیه‌ی «ولیعصر؛ پوشه اول» به قلم رامیار منوچهرزاده کیوریتور این نمایشگاه آمده:
«ولیعصر؛ پوشه اول» نخستین ارائه‌ی هماهنگ از پروژه‌ای آموزشی و پژوهشی برای شناخت بهتر شهر تهران است. این پروژه، نگاهی متفاوت نسبت به «عکاسی» دارد و در جستجوی زبانی نو برای بیان و روایت پیچیدگی‌های شهری بر بستر ظرفیت‌ها و جذابیت‌های هنرهای تصویری است.
چگونه می‌شود هنرمند را از دل درگیری خلاق با زندگی روزمره نسبت به رویدادها و فضاهای کلانشهری حساس کرد تا از درون خودش به تاریخ و جغرافیای شهر پل بزند و این تجربه را با دیگران سهیم شود؟ ارزش و اعتبار این نمایشگاه به دلیل تلاش‌های هدفمند جمعی و گروهی است که پس از یک سال فعالیت مستمر، حاصل کار خود را با بیننده به اشتراک می‌گذارند.
آرزوی تداوم این مسیر و انگیزه‌ی خلق فرصت بیشتر برای نمایش آثار نسل جدید عکاسان کشور، به‌زودی پوشه‌های دیگری را نیز به «ولیعصر» خواهد افزود. به امید روزی که سراسر شهر صاحب حافظه‌ای از آن خود شود… و صداهای تازه‌ای برای روایت از خود داشته باشد… و هواهای تازه… .

پس از پوشه‌ی اول با مرکزیت خیابان ولیعصر، در سال‌های آتی این پروژه در دو پوشه‌ی دیگر این‌بار خیابان‌های شریعتی و انقلاب-آزادی را پوشش خواهد داد و این دو پوشه نیز مشابه پوشه اول، هر کدام در یک دوره‌ی یک ساله توسط شرکت‌کنندگان تکمیل خواهد شد.

گشایش: روز جمعه ۲۰ مهرماه، ساعت ۱۶ الی ۲۰
نمایشگاه تا روز دوشنبه ۷ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.
گالری آریا: خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راه بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰
گالری آبتین: خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲
گالری Ag: خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، خیابان پسیان، پلاک ۳

نمایشگاه گروهی «فراموشی» در گالری سایه

آثار نمایشگاه گروهی «فراموشی»، فصل دوم پروژه‌ی دنباله‌دار «روزمرگی‌های معاصر»، روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ در گالری سایه بر روی دیوار می‌رود.

«روزمرگی‌های معاصر» پروژه‌ی هنری دنباله‌داری به نمایشگاه‌گردانی علی میراسماعیلی است که تاکنون دو فصل آن با عناوین «کجواج‌ها» و «فراموشی» به اتمام رسیده و فصل سوم این پروژه با موضوع «هویت» در حال انجام است.

هنرمندان منتخب برای شرکت در هر یک از فصل‌های این پروژه، بدون الزام و وابستگی به سبک‌ یا شیوه‌ی تولید هنری خاصی، با رویکردی فرارشته‌ای سعی در نمایش مفهوم روزمرگی در شکل معاصر آن دارند. «کجواج‌ها» به عنوان فصل اول «پروژه‌ی روزمرگی‌های معاصر» تیرماه امسال در قالب نمایشگاه عکس و چیدمان در گالری سایه به نمایش گذاشته شد و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. حال فصل دوم این پروژه با عنوان «فراموشی» با شرکت ۷ هنرمند که اغلب آثارشان بصورت عکس ارایه شده، روز جمعه ۲۰ مهرماه در گالری سایه افتتاح می‌شود.

علی میراسماعیلی نمایشگاه‌گردان این پروژه در بیانیه‌ی نمایشگاه «فراموشی» می‌نویسد:
«لمس تکان دهنده‌ی رخداده‌ها در ساز و کار معمول زندگی و ادراک رنج مضاعف ناتوانی در برابر آن‌ها سبب شد که انسان معاصر در انتهای روزمرگی دست به فراموشی بزند، چنان که گویی چیزی وجود نداشته و اتفاقی نیافتاده است.
فراموشی به تلاش ناخوداگاه و اجتناب‌ناپذیر انسان معاصر برای به یاد نیاوردن می‌پردازد.»

زینب بابایی، منیر ساداتی، معصومه شصتی، ماه‌نو شیرزاد، کتایون عدالت، زهرا فرهودی و فروغ وجدانخواه هنرمندان حاضر در این پروژه هستند که زیر نظر علی میراسماعیلی به تولید اثر پرداخته‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر فصل‌های پروژه‌ی «روزمرگی‌های معاصر» و همچنین اطلاع از فراخوان فصل چهارم آن، از صفحه‌ی اینستاگرام این پروژه بازدید فرمایید.

علی میراسماعیلی عکاس، مدرس عکاسی، مؤلف و مترجم در زمینه‌ی عکاسی و ویرایش‌های عکس است. او علاوه بر تدریس کلاس‌های «عکاسی مقدماتی» و «نرم‌افزار لایت‌روم» در آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای، به عنوان مدرس در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده‌ی خبر حضور دارد. از میراسماعیلی کتاب «لایت‌روم، تاریکخانه‌ی دیجیتال» و «تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ» به چاپ رسیده است.

گشایش: روز جمعه ۲۰ مهرماه ۹۷، ساعت ۱۷ الی ۲۱
بازدید: همه روزه به جز پنجشنبه‌ها، از ساعت ۱۱ الی ۲۰
نمایشگاه تا ۲۵ مهرماه ادامه دارد.
گالری سایه: خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، پلاک ۲۱ – ۸۸۸۲۷۸۸۶

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۷/۱۹