انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

روایت رئوف دشتی از ارتباط نقاشی و عکاسی

نمایشگاه "ناپیدا: لمیده‌ها" با تأکید بر پیوند نقاشی و عکاسی از ۱۳ مهرماه در گالری پروژه‌های آران افتتاح می‌شود.

رئوف دشتی، برگزاری نمایشگاه "ناپیدا: لمیده‌ها" را حاصل توجه به پیوند نقاشی و عکاسی خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من لیسانس نقاشی دارم و ۵ سال است که کار عکاسی انجام می‌دهم، زیرا همواره ارتباط بین نقاشی و عکاسی برای من جذاب بوده است، در همین راستا نیز ایده برگزاری این نمایشگاه به ذهنم خطور کرد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۱ فریم عکس و دو ویدئو به نمایش گذاشته شده است که در لوکیشن‌های مختلفی چون: تهران، خراسان و گیلان عکاسی شده است.

این هنرمند بیان کرد: من در "لمیده‌ها"، فقدان و غیاب را جستجو می‌کنم که فرآیندی از مطالعه، ساخت و پرداخت است. در واقع تجربه خیال‌پردازی در خلوتگاه‌ها، جرقه اولیه‌ این مجموعه شد. خیال و تصویر‌سازی بر اساس آثار بر‌جا‌مانده‌ای بود که من را از رخدادی درگذشته آگاه می‌کرد.

دشتی درباره شکل‌گیری این نمایشگاه اظهار کرد: دیوار‌نویسی‌ها، ملحفه و پارچه‌هایی که نشانی از ارتباط سه‌گانه عشق، بدن و زیبایی داشتند برای من جرقه شدند. این دیده‌ها، شباهت زیادی به تجربه من در دوران تحصیل داشت. وقتی دانشجوی نقاشی بودم در مواجهه با تصاویر نقاشی در کتاب‌ها به جای دیدن، مجبور به خیال‌پردازی می‌شدم.

او افزود: اکنون من در مجموعه عکس "لمیده‌ها"، با ساختگی کردن امر واقعی شما را به خیال‌پردازی درباره واقعیت دعوت می‌کنم.

 این هنرمند درباره تکنیک اجرایی آثار این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه نگاهی به نقاشی‌های کلاسیک است که در فضای ایران بازسازی شده است. در این راستا همه کارها عکاسی صحنه‌پردازی هستند که از صفر تا صد کاملاً ساخته شده‌اند و هر آنچه دیده می‌شود ساختگی است زیرا این ساختن‌ها فضا را به آنچه می‌خواهم، نزدیک‌تر کرد.

دشتی درباره مدت زمان اجرای این پروژه گفت: نزدیک به یک سال و نیم زمان صرف عکاسی این آثار شد زیرا لوکیشن‌های آن در شهرهای مختلفی قرار داشت.

بر اساس این گزارش،  نمایشگاه"ناپیدا: لمیده‌ها" از جمعه ۱۳ مهرماه  ۹۷  از ساعت ۱۶ تا ۲۰ افتتاح می‌شود.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ به گالری پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ ، ورودی حیاط مراجعه کنند.

شایان ذکر است، رئوف دشتی متولد ۱۳۶۳ در اهواز و دارای مدرک کار‌شناسی نقاشی است. وی تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی در کشورهای آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ... شرکت داشته است و همچنین پیش از این دو نمایشگاه انفرادی به نام‌های "بحران‌های ساده" در گالری طراحان آزاد و "بی‌جانی" را در گالری محسن برگزار کرده است. 

هنرآنلاین
واژه‌های کلیدی:  ناپیدا, لمیده ها, آران, رئوف دشتی
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۷/۰۹