انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

گالری گردی عکاسی ( جمعه ۹۷/۶/۲۳)


ششمین دوره جشنواره "هنر برای صلح" در پردیس ملت

ششمین جشنواره بین المللی "هنر برای صلح" با تمرکز بر موضوع محیط زیست با حضور هنرمندانی از ایران و ۳۱ کشور جهان ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۳ شهریورماه در گالری پردیس ملت افتتاح می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، در این دوره از جشنواره بیش از ۲۵۰ اثر در رشته های نقاشی، عکس، مجسمه، چیدمان، گرافیک، ویدئو آرت، سینما و تئاتر با موضوعات مربوط به صلح و محیط زیست به نمایش گذاشته می‌شود.

 این آثار از کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، انگلیس، سوئد، سوئیس ، برزیل، آرژانتین، ژاپن، چین، کره جنوبی، ترکیه، عراق، افغانستان و چندین کشور دیگر است که ۶۴ اثر در بخش عکس، ۳۴ اثر در بخش مجسمه، ۷۶ اثر در بخش نقاشی، ۱۰ اثر در بخش چیدمان، ۷ اثر در بخش ویدیوآرت، ۴۱ اثر در بخش فیلم و ۱۷ اثر در بخش تئاتر و پرفورمنس در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

ششمین دوره جشنواره "هنر برای صلح" با همراهی پردیس سینما گالری ملت، موسسه فرهنگی هنری رهنما، انجمن طراحان گرافیک ایران، خانه تئاتر، تئاتر باران، کارگاه تصویر تهران، گالری‌های ویستا، آرت سنتر، شیرین، فرشته، آتبین، فرمانفرما و موسسه رزآرت فرانسه ۲۳ شهریور تا ۶  مهر در پردیس ملت در رشته‌های تجسمی و سینما برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه در تاریخ یاد شده به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

 

نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت»

نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت»؛ روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری،  از روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ مقارن با اول محرم ۱۴۴۰ هـ.ق، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه حاصل چند سال پژوهش کتابخانه‌ای است که به کوشش منصور کرم‌زاده شیرانی گردآوری شده است. منصور کرم‌زاده شیرانی پژوهشگر حوزه معماری و نویسنده مقالات متعددی است.


در این نمایشگاه بیش از ۵۰ قطعه عکس و نقشه‌‌های هوایی تطبیقی از تکیه دولت تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. 
تکیه دولت بنایی است که به دستور ناصرالدین شاه و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه خوانی در ایام محرم در تهران قدیم برپا شد و تا پایان دوره قاجار به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران محسوب می‌شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌است. این عکس‌ها توسط عکاسان ایرانی و خارجی دوره قاجار به تصویر کشیده شده اند.
علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com    مراجعه کنند.

 

خرده‌ روایت‌های عکاسانه درباره فوتبال

«پودیوم، دو: خرده روایت‌هایی درباره فوتبال» نام دومین نمایشگاه سالیانه گروه عکس پودیوم است که در گالری راه‌ ابریشم برگزار می‌شود و شامل هشت روایت مختلف درباره فوتبال است. 

به گزارش ایسنا، در بیانیه این نمایشگاه آمده است:‌

«فوتبال احتمالا پرطرفدارترین رویدادی است که تاریخ بشر تاکنون تجربه کرده است. اگرچه با ظهور مناسبات جدید در بازار جهان، ایده‌ی "فوتبال برای فوتبال" کارکردهای اجتماعی و سیاسی فوتبال را از بین برده و فوتبال هم مانند دیگر پدیده‌ها با مناسبات گردش سرمایه تعریف می‌شود، اما هنوز هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی فوتبال را می‌توان بیرون از مناسبات حرفه‌ای مشاهده کرد. فوتبال به یکی از پرسود ترین تجارت‌های بشر تبدیل شده است که در آن تغییر هویت اجتماعی تیم‌های محلی و حراج باشگاههای فوتبال به کارتل‌های اقتصادی، امری حرفه‌ای است. هر کودک علاقه‌مند به فوتبال، آمال و آرزوهای خود را در تبدیل شدن به نیروی کار باشگاههای بزرگ دنیا می‌داند. اما هنوز می‌توان دید که فوتبال پدیده‌ای از مردم و برای مردم است و می‌توانند آن را زبانی برای بیان دغدغه‌هایشان کنند. فوتبال چیزی فراتر از فوتبال است. جایی برای فریاد زدن خواست‌های اجتماعی و سیاسی. این نمایشگاه، خرده روایت‌های ما از فوتبال است. فوتبالی که ما آن را می‌شناسیم. فوتبالی که ما آن را دوست داریم.»

«پودیوم» گروهی عکاسی است که اعضای آن را پنج فتوژورنالیست ایرانی تشکیل می‌دهند که تمرکز خود را روی عکاسی از ورزش‌ها قرار داده‌اند. جاوید نیک‌پور، فرزام صالح، محمدعلی نجیب، پیام ثانی و روشن نوروزی از اعضای گروه  «پودیوم» هستند.

این نمایشگاه از روز جمعه ـ  ۲۳ شهریورماه ـ در گالری راه‌ابریشم (بلوار کشاورز) به نمایش گذاشته می‌شود و تا ۱۴ مهرماه ادامه دارد. گالری راه‌ ابریشم به آدرس بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنوآجر، دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است. 

نمایشگاه عکس جان ر پیر با عنوان کویرهای نا-خالی

 

نمایشگاه کویرهای نا-خالی مجموعه عکس های جان پپر  روز ۲۳ شهریور افتتاح می شود . 

جان ر پپر طی سه سفر به کویر لوت تصاویری را ساخته که دریچه ی برای دیدن فضا مخصوص این کویر پهناور هستند. در حال حاضر او مجموعه ای با عنوان " کویرهای نا-خالی" را در معرض تکمیل دارد که در کتابی با همین عنوان در سال به چاپ خواهد رسید. در این مجموعه از آثار او به بیابانهای مختلف جهان سفر نموده و تاثیر زمان، تاریخ و مردم در این فضاهای اسرارآلود را تجربه می کند.

 بیشتر انسان ها نسبت به کویر بی تفاوت هستند. کویرها "دور و درجای دیگری" هستند. هزارها کیلومتر فاصله دارند و نماد"خالی" هستند.مردم کویرها را از کتابهای مدرسه می شناسند و شناخت آنها کمتر از مرز"خشک، مرده، اسرارامیز، ترسناک، مرموز، مسطح، داغ، سرد، زیبا، زشت و خطرناک" فراتر می رود. هیچ چیزی جز شن و سنگ برای دیدن نیست. و با وجود این که مردم به کویرها سفر می کنند ولی هیچگاه در آنها سکنی نمی گزینند.
تضاد و مناقشه نور و سایه، سیاه و سفید، هارمونی سایه های خاکستری، سادگی فرمها و پیچیدگی جزییات، صحنه ها را به استعاره به وضعیت انسانی نزدیک می کند، در جایی که هیچ اثری از انسان نمی بینیم.

جان ر پپر، متولد ۱۳۳۷ رم، عکاس ایتالیایی است. پدر او در سن ۱۲ سالگی اولین دوربین پنتاکس را به او هدیه داد.در سال ۱۹۷۶ در رشته تاریخ هنر از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد و به گروه "۱۸۵  ناساو، برنامه نقاشی شهری" پیوست . در سال ۱۹۷۵ "فلوشیپ" موزه ویتنی به وی تعلق گرفت. او با تاثیر از و زیر نظر کارتیه برسون، سام شاو، جان راس و دیوید سیمور به  عکاسی پرداخته. در سن چهارده سالگی دستیار اوگو مولاس شد که اصول اولیه عکاسی در خیابان را به وی آموخت. در سی سال گذشته او زندگی خود را صرف عکاسی و کارگردانی تئاتر و فیلم نموده. او از دوربین آنالوگ و خصوصا لایکا ام ۶ استفاده می کند و آثارش را تنها سیاه و سفید عرض می کند. اولین نمایشگاه او در ایران از همین مجموعه آثار در گالری آران در سپتامبر ۲۰۱۸ ، که طی ۳ سفر مختلف به کویر لوت شکل گرفته، عرضه خواهد شد.

پروژه های آران 
خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک۵
روز افتتاحیه ۴-۸
بازدید روزهای عادی همه روزه به جز روزهای شنبه. بین ساعات ۱-۷
تلفن  ۶۶۷۰۲۲۳۳

عکس‌های آیینی محرم در نگارخانه لاله

نمایشگاه آثار عکاسان با موضوع آیین های محرم در نگارخانه لاله افتتاح شد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "دشت گریان ۲ " با همکاری موزه عکسخانه شهر در نگارخانه لاله برپاست. در این نمایشگاه ۲۳ عکاس حضور دارند و از زوایای مختلف به موضوع آیین‌های محرم و عاشورا پرداخته‌اند. 

موضوعاتی که در بیشتر عکس‌ها به چشم می‌آیند شامل کودک و عاشورا، آئین‌ها و نمادهای عاشورایی و تیپ‌شناسی اجتماعی مردم در عزاداری‌های عاشورایی است.

در این نمایشگاه تعداد ۳۱ قطعه عکس از مرتضی امین‌الرعایایی، سارا باقریان، نگار طاری، مینا جامی، سارا چهره‌گشا، بهار خانی، علیرضا دولتی، مهدی رجبی، رضا روحانی، کیانوش سعادتی، مبین سمیعی، فرزاد صفدری، میلاد عبادی،حسین قاسمی، سهیل قنبرزاده، امیر کبیری، مهسا کوروندی، سما نجفی نوبر، حسین نظری، محمدجواد وثوقی، بهنام یاسینی نمایش داده می‌شود.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۷ مهر به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۳ به نگارخانه لاله واقع در خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس «گُسل» در گالری اعتماد

نمایشگاه عکس ندا ظرف‎ساز با عنوان «گُسل»  از ۱۶ شهریور در گالری اعتماد برپا خواهد شد.

ظرف‎ساز در توضیح این نمایشگاه می‎گوید:
«ایده‌ی اصلی این مجموعه سال‌ها در ذهنم شکل گرفته و از فرم‌های طبیعت الهام گرفته‌شده است، شروع کار این مجموعه با طراحی‌هایی کوچک روی کاغذهای تا شده‌ای بود که دو سال گذشته در دوره‌ی رزیدنسی انجام داده‌ام و کم کم گسترش پیدا کرد.
مدیوم‌های مختلفی مثل عکاسی، مجسمه، ویدئو و چیدمان در قالب ۱۶ اثر نمایش داده‌شده است. معتقدم کار با یک رسانه، اثر را بیشتر از یک مفهوم به سمت رسانه‌ی کار شده هدایت می‎کند و هر جایی که احساس کنم، مدیوم متفاوتی ایده‌ام را بهتر انتقال می‌دهد از آن مدیوم و یا ترکیب آنها استفاده می‌کنم.
حس ناتمامی و رو به تغییر در آثار ادامه یافتن و حرکت ایده در اثری به دیگری را انتقال می‌دهد و تداوم و جریان موضوع را نشان می‌دهد. بیانیه‌ی ارائه شده در نمایشگاه، در قالب ۴۴ تصویر کوچک بدون استفاده از متن به نمایش گذاشته شده است.»

امیرعلی قاسمی درباره نمایشگاه می‎نویسد:
«گُسل، نمایشگاه جدید ندا ظرف‌ساز در نگارخانه‌ی اعتماد، دور از هیاهو موقعیت‌های اشتقاق و دوپاره‌شدنِ چشم اندازها را در رسانه‌های مختلف پیش می‌کشد.
جستجوی همیشگی و درگیری ماندگارِ او با طبیعتِ اشیا و مناظر پا برجاست. در استفاده از رسانه‌های مختلف به عنوان ابزار کارش جسور است با دوری از جانب احتیاط در اِبراز آن‌ها، در چینش و بازنمایی ما را به مسیرهای نرفته‌ای می‎کشاند که از لغزش گسل‌های بینِ خطوطِ مرزی، در حال شکل گرفتن‌اند: سرحّداتی در حال ریزش، که بین رسانه‌ها و محدوده‌های مرسوم برای ما کشیده شده است.
به مفهوم امروزی او یک هنرمند بینارشته‌ای است که از پِلِکیدن در لبه‌ها و تجربه‌گری با سطوح ابایی ندارد و آن را با دست و دل‌بازی به ما نشان می‌دهد: در ویدیوها، در دست‌کاری و اضافه و کم کردنِ کار-‌ماده بر رسانه‌ی عکاسی، خطوطِ رنگ پریده بر شیشه، احجام هندسی که سطوح رنگی‌شان فضا را می‌شکافد و هدایت می‌کند و نوارهای هشدار‌دهنده‌ی رنگی که می‌تواند به ما نوید تغییر در الگوی لرزش‌ها بدهد، لرزه‌نگاری‌ای به آن شیوه که نمی‌شناسیم.
همچنین دست‌افزارهایی که شاید برای مراسمی فراموش شده به کار می‌آیند، یا سنجش نوساناتی در محیط طبیعی و در نهایت دید افزارهایی سه‌بعدی که خطای دید را نقطه‌ی عزیمت خود می‌بینند.
گسل، نامحتمل بودن پیش‌بینی‌ها را در منظری انتزاعی محک‌ می‌زند.»

نمایشگاه تا ۱۰ مهر ادامه دارد.
ساعات بازدید افتتاح  ١۵ تا ٢٠ – روزهای هفته ۱۲ تا ۲۰  گالری دوشنبه ها تعطیل است.
گالری اعتماد: میدان هفت تیر، خ مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵

 

روابط عمومی انجمن عکاسان ایران 

واژه‌های کلیدی:  گالری گردی, عکاسی, جمعه
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۶/۲۲