انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

امیرعلی جوادیان :‌دغدغه‌های مردم در رسانه‌ها دیده نمی‌شود

تهران- ایرنا- عکاس دفاع مقدس گفت: عکس‌ها در مطبوعات و خبرگزاری‌ها محدود به مسئولین دولتی و جناح های سیاسی شده و دغدغه‌های مبتنی بر واقعیت زندگی مردم مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیرعلی جوادیان عکاس دفاع مقدس روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران در طول تاریخ در خط مقدم وقایع حضور داشتند و با اطلاع‌رسانی افکار عمومی نقش بسزایی در شکل‌گیری نظام فکری جامعه ایفا کردند.

وی با اشاره به انقلاب ایران به عنوان یکی از مهمترین وقایع تاریخی و تاثیر رسانه‌ها، گفت: تصاویر صفحات روزنامه‌ها نقشه راهی برای مردم در طول انقلاب بود و به‌طور قاطع پیروزی انقلاب ایران با عکسی از حسن پرتوی بود؛ عکسی شاپور بختیار آن را ساختگی خواند اما امام بر واقعیت آن تاکید کرد.
این عکس تصویری از همافران را نشان می‌داد که مقابل امام ایستاده و احترام نظامی می گذارند، همین عکس مهر تاییدی بر مشروعیت جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی شد و چند روز بعد مردم پیروزی انقلاب را جشن گرفتند. این عکس که به نمادی از انقلاب ایران تبدیل شد، هرساله با حضور مقام معظم رهبری بازسازی می شود.
دارنده درجه یک هنری گفت: امروز اگر با دقت به اطرافمان نگاه کنیم متوجه زبان تصویر می شویم و می بینیم که چگونه کشورهای پیشرفته با شناخت این رسانه اهداف خود را مدیریت می‌کنند. متاسفانه مسئولین در جمهوری اسلامی با وجود شعارهای زیبا، باور به ضرورت زبان تصویر و اعجاز چندان نیست.

وی با اشاره به واکنش‌هایی که انتشار کاریکاتور پیامبر اکرم (ص) در کشورهای مختلف به همراه داشت، گفت: یک تصویر نظم زندگی روزمره تعداد زیادی از مردم را در سراسر جهان برهم می‌زند. در گوشه دیگری از جهان فیلم سیصد ساخته می‌شود و تلاش مذبوحانه ای برای تحریف تاریخ یک کشور شکل می‌گیرد.
جوادیان موفقیت تصاویر کودکان غزه در انتقال مظلومیت آنها گفت: زبان تصویر بسیار اثر گذار است؛ سالها پیش تصاویر کودکان غزه را از سوی چندین عکاس جمع آوری کردهو در چند کشور به نمایش گذاشتیم؛ به این ترتیب توانستیم صدای مظلومیت مردم فلسطین را با زبان تصویر به گوش مردمی با هزاران کیلومتر فاصله برسانیم.
هنرمند پیشکسوت با انتقاد از شیوه برخورد مسئولین با هنرمندان انقلاب از بی‌توجهی این هنرمندان مانند کالایی که تاریخ مصرف آن پایان یافته باشد، ابراز تاسف کرد.
وی افزود: ما هنرمندان انقلاب در پی حضور فیزیکی نیستیم بلکه تلاش می‌کنیم اگر دانشی در این حوزه بدست آورده‌ایم در مسیر درست به کار گرفته شود.
وی با انتقاد از نگاه هیجانی اهل رسانه به عکاسان دفاع مقدس گفت: عکاسان جنگ جز خاطره گفتن، توانایی‌های دیگری نیز دارند؛ این افراد در مناسبت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و دوباره فراموش می‌شوند تا هفته دفاع مقدس و روز خبرنگار سال دیگر.

عکاس دفاع مقدس با انتقاد از نبود برنامه دراز مدت در برنامه‌های فرهنگی کشور، گفت: رویکرد مدیران فرهنگی کولی‌وار است، به این معنی که به دنبال برنامه‌های بلند مدت و ساخت زیربنا نیستند و تنها به دنبال گذران روزمره خود هستند.
جوادیان با تاکید بر برنامه محوری، گفت: برنامه های فرهنگی بسیاری در کشور برگزار می شود که نوروز تنها یکی از آنها است و مدیران فرهنگی می توانستند با این قابلیت ایران را به عنوان یک کشور فرهنگی معرفی کنند درحالی که امروز ایران یک کشور سیاسی شناخته می‌شود که تمام کنش و واکنش‌های آن در گفتمان سیاسی تفسیر می شود.
این استاد دانشگاه افزود: ایران بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل عکاسی را در جهان را دارد در حالی که رابطه عرضه و تقاضا در این حرفه ناهمگون است و من به عنوان استاد دانشگاه هیچ آینده ای برای دانشجویان در کلاس تصور نمی‌کنم. 
وی با اشاره به دشواری‌های عکاسی در دوره دفاع مقدس گفت: دوربین های آن دوره آنالوگ بودند و به غیر از مشکلات نورسنجی، حساسیت فیلم و تعداد محدود نگاتیوها بزرگترین مشکل مربوط به ارسال فیلم ها از مناطق جنگی برای دفاتر مطبوعات در پایتخت بود.
عکاس دفاع مقدس رجزخوانی در جنگ را بخش مهمی دانست و افزود: رجزخوانی مناطق جنگی تنها با سند عکس، رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و معمولا دو طرف درگیر تلاش می کنند خود را پیروز نشان دهند و برای مثال زمانی که خرمشهر آزاد شد صدام تا پیش از مشاهده عکس‌های اسرای عراقی شکست خود در خرمشهر را نپذیرفت.

واژه‌های کلیدی:  امیرعلی جوادیان, دفاع مقدس,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۵/۱۸