انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه ستارگان دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افتتاح شد

آثار برگزیده هنرمندان ایرانی در رقابت‌های جهانی، در فرهنگسرای نیاوارن به نمایش درآمد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه بخش ستارگان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، شنبه ١٤ بهمن در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این بخش که برای اولین بار در جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شود به معرفی هنرمندان ایرانی برگزیده رویدادهای خارجی اختصاص دارد. دبیرخانه جشنواره در همکاری با انجمن‌های هنری، هنرمندانی را که در طول ۲ سال گذشته در رقابت‌های جهانی، رتبه‌ای کسب کرده‌ و موفق به دریافت جایزه شده‌‎اند را شناسایی کرده و آثار برگزیده آنها را به همراه لوح تقدیر یا نشان دریافت شده از مسابقات گوناگون به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه آثار گوناگونی در شاخه‌های نقاشی، کاریکاتور، عکس، خوشنویسی، گرافیک و مجسمه‌سازی به چشم می‌‌خورد که بعضی از آنها چند جایزه از مسابقات گوناگون کسب کرده‌اند. آثار بیش از ۳۰ هنرمند در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که در میان آنها آثار هنرمندان جوان شناخته نشده در کنار هنرمندان مطرحی مانند مهرداد خطایی، محمدهادی جمالی، بهزاد اژدری، امیرحسین آقامیری، محسن آقامیری، کامبیز صبری و...دیده می‌شود.

سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از افتتاحیه این نمایشگاه گفت: این مجموعه با عنوان بخشی از آثار هنرمندان ایرانی که در جشنواره‌های جهانی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته‌اند، مستوره محدودی از توان هنری هنرمندان ایران در سطح جهان است. پر واضح است که هنر ایران در منطقه‌ای که قرار دارد قدمت و قوام زیادی دارد و این یک مزیت فوق‌العاده برای ما است. این آثار نشان می‌دهد که ویژگی آثار هنری ما چیست و چقدر رقابت‌پذیر است. هنر ایران در سطح جهان هم مورد اقبال است و هنرشناسان جهانی شاید با دقتی بیشتر از ما ویژگی‌های هنر ما را بررسی کردند و هنر تاریخی و هنر معاصر، ما را می‌شناسند.

حسینی افزود: به حتم یکی از مزایای رویدادهای رقابتی امروز کشور ما، هنر است و غیر از اینکه هنر معرف گویای خودش است، آینه بی‌نقابی برای معرفی فرهنگی است که هنر از او برخاسته است. بنابراین شاید فرصت قابل توجهی باشد که فرهنگ مینوی کشور عزیزمان را از زبان هنر بهتر به دنیا معرفی کنیم.

معاون امور هنری وزارت ارشاد افزود: بیشتر هنرمندان ما بدون کمک نهادهای رسمی اثرشان را در جشنواره‌های هنری دنیا به نمایش در می‌آورند و برای کشورشان افتخار به دست آوردند. طبیعی است که باید از این فرصت کمال استفاده را بکنیم. هنرمندان ما این استحقاق را دارند و هنر ایران این استطاعت را دارد که قامت بلند خودش را در میان سلسله جبال هنر در عالم افراخته‌تر و بلندتر نشان دهد.

او با اشاره به حضور آثار خوشنویسی برگزیده مسابقات خارجی در این نمایشگاه گفت: اقلام شش گانه با لحن و لهجه هنرمندان ایرانی قرن‌ها افتخار آفریده و مصدر توجه بوده است. اگر هنرمندان بزرگ ایران در تالیف و گسترش هنر خوشنویسی نبودند، قوام و اهمیت خوشنویسی در جهان اسلام به وضع امروز نبود. اتفاقا اگر تاریخ هنرمان را مرور کنیم و نقش موثر خوشنویسان ایران در به وجود آمدن خطوط مختلف را بشناسیم؛ امروز باید تاسف بخوریم که تعداد آثار خوشنویسی در چنین نمایشگاهی اینقدر کم است. خوشنویسی اسلامی که سهم عمده‌ای از توفیق و شکوه خود را مدیون هنرمندان گذشته و امروز ایران است، استحقاق این را دارد که حجم بسیار بزرگ‌تری از برگزیده‌های آن را در چنین نمایشگاهی ببینیم.

گفتنی است بخش ویژه ستارگان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا ٤ اسفند ماه در فرهنگسرای نیاوران دایر است.

هنرآنلاین
واژه‌های کلیدی:  تجسمی,نیاوران, فجر
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷