انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

هدف اصلی "فاین آرت" انتقال دید شخصی هنرمند به مخاطب است

کارگاه "عکاسی فاین آرت از ایده تا اجرا (2)" با حضور مهرداد افسری و محمدرضا شریف زاده در هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد.

مهرداد افسری در ابتدای این نشست گفت: عکس فاین آرت عکسی است که هدف اصلی آن انتقال دید شخصی هنرمند به مخاطب است. به معنای دیگر، هنرمند می‌خواهد در اثرش به مخاطب بگوید که چگونه دنیا، زندگی و محیط را می‌بینید و چه احساسی نسبت به آن ها دارد. مشخص است که در این نوع عکاسی هنرمند باید بر تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها مسلط باشد و بتواند آن ها را کنترل کند تا به هدف خود برسد. این نوع عکاسی در نقطه ی مقابل عکاسی مستند و عکاسی سفارشی، تبلیغاتی، صنعتی و... قرار می‌گیرد. چرا که در این نوع عکاسی هدف هنرمند واقعیت، جنبه ی استنادی و یا رضایت مشتری خاص نیست.

محمدرضا شریف زاده افزود: این نوع عکس ها نیز قابلیت فروش دارند اما بر خلاف عکس های سفارشی، هنرمند است که دید و سیلقه ی خود را به مخاطب عرضه می‌کند و مشتری خاص خود را می‌يابد.این شاخه ی عکاسی با برخی شاخه‌های دیگر مانند عکاسی منظره، عکاسی پرتره و ... هم پوشانی دارد. “فاین آرت“  برای بیان حس زیبایی شناسی، برقراری ارتباط  و یا ایجاد تفکر به وجود آمده است.  این هنر  بیش از آنکه برای اهداف کاربردی ساخته شده باشد برای پرداختن به اهداف زیبایی شناسانه ایجاد شده است. این هنر نوعی از انواع هنر است که در درجه اول به منظور فراهم آوردن زیبایی و لذت و نه برای استفاده ی تجاری ایجاد شده است. به همین دلیل فاین آرت به نشاط بخشی، تفکر برانگیز بودن، و زندگی بخش بودن آن شناخته می شود.

افسری تاکید کرد: عکس فاین آرت تعهدی برای نشان دادن واقعیت ندارد. کسانی هستند که استدلال می کنند که یک عکس فاین آرت در واقع به مخاطب تنها اجازه می دهد تا جهان را همان گونه که ذهن عکاس برای مخاطبان تصویر می کند ببینند. اما آنچه که ما با چشم خود می بینیم لزوما همان چیزی نیست که با ذهن خود می بینیم کما اینکه در موارد متعددی پس از بستن کادر و فشردن دکمه ی شاتر دریافته ایم که نتیجه آن چه که به عنوان عکاس دیده ایم و در ذهن داشتیم نیست. در واقع یک عکس هنگام چاپ یا انتشار همان چیزی است که در منظره¬یاب دوربین دیده می شود.
در ادامه عکس هایی درباره این نوع عکاسی نمایش داده شد.

روابط عمومی پنجمین همایش ده روزبا عکاسان ایران

برای مشاهده گزارش تصویری لطفا کلیک کنید. 

واژه‌های کلیدی:  مهرداد افسری, محمدرضا شریف زاده, پنجمین, همایش, ده روز, فاین آرت, آرت
تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۲۷