انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نگاه متفاوت یک عکاس به سنگ قبرها

آرمان استپانیان گزیده‌ای از عکس‌های مجموعه «آرامستان» خود را در قالب یک نمایشگاه انفرادی به‌نمایش می‌گذارد.

مدیر گالری «افرند» در این‌باره به ایسنا گفت: ۱۵ عکس در اندازه ۳۰*۴۰ سانتی‌متر از مجموعه «آرامستان» در نمایشگاهی با همین عنوان روی دیوار گالری می‌رود. این عکس‌ها سال‌ها پیش توسط استپانیان در قبرستان ارامنه عکاسی شده‌اند.

شلمانی افزود: سوژه این عکس‌ها، تصویرهای به‌کار رفته در سنگ قبرهاست. در چیدمان آن‌ها اشیایی اضافه شده و عکاسی صورت گرفته است. در متن معرفی نمایشگاه نیز یک قطعه کر موسیقی قرار گرفته که جزیی از متن معرفی نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

در متن معرفی نمایشگاه که از فصلنامه هاندس «جنگ هنر و ادبیات» گرفته شده، آمده است: «روزی سر مزار پدرم در قبرستان ارامنه، عکس‌هایی که روی سنگ قبرها بودند توجهم را جلب کرد. با خودم فکر کردم، موقعی که این افراد برای رفتن پیش عکاس‌باشی آماده می‌شدند، به چه فکر می‌کردند؟ با چه شور و شوقی لباس‌های خود را پوشیده‌اند؟

زمانی که روبه‌روی دوربین عکاسی به آن خیره شده‌اند، آیا فکرش را می‌کردند که روزی همان عکس بر سنگ قبرشان نقش خواهد بست؟

و با این افکار آرمان شروع به عکاسی از سنگ قبرها می‌کند. به تک‌تک آن‌ها المان‌های زنده مثل یک دسته گل یا یک ساعت جیبی، یک تکه از قلاب‌بافی ظریف، یک عکس دیگر اضافه می‌کند تا به آن‌ها معنا و مفهومی متفاوت بخشد و به این ترتیب مخاطب را بیش‌تر به فکر وادارد. به عبارتی استپانیان تعبیر و تفسیر خود را از عکس سنگ قبر به آن می‌افزاید.

این عکس‌ها با استفاده از نور طبیعی آفتاب (خورشید) عکاسی شده‌اند و از فیلتر فقط جهت ملایم کردن سایه‌های تند استفاده شده است.»

آرمان استپانیان متولد ۱۳۳۵ در آبادان است. او لیسانش گرافیک خود را از دانشکده هنرهای زیبای تهران گرفته و سال‌هاست که مشغول عکاسی است. تا کنون نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی از آثار او در گالری‌های داخل و خارج از کشور برپا شده است.

نمایشگاه «آرامستان» جمعه، ۱۲ آذرماه، ساعت ۱۶ تا ۲۱ در نگارخانه «افرند» به نشانی یوسف‌آباد، جهان‌آرا، خیابان ۱۹ (جلال حسینی)، شماره ۴۸ افتتاح می‌شود و تا ۲۶ آذرماه (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا

واژه‌های کلیدی:  آرمان استپانیان,آرامستان, افرند,
تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۱۰