انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

واکنش انجمن عکاسان ایران به انتشار برنامه وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم

   اخیرا رئوس مطالبی که گفته می‌شود سرفصل برنامه‌های جناب آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم پیشنهادی برای وزارتخانه حساس فرهنگ و ارشاد اسلامی است منتشر شده که با واکنش های زیادی از سوی اصحاب فرهنگ و هنر روبرو گردیده است. با توجه به مواردی که در برنامه های گفته شده در خصوص هنرهای تجسمی از سوی ایشان اعلام شده به نظر می‌رسد که آشنایی و ارتباط لازم و کافی ایشان با مقوله هنر مورد تردید است. این امر موجبات نگرانی عمیق هنرمندان حوزه تجسمی از جمله عکاسان را فراهم نموده است. 

   «انجمن عکاسان ایران» به جناب وزیر پیشنهادی که در صورت کسب رای اعتماد مجلس باید سکان هدایت کشتی فرهنگ این کشور را در دریای توفانی تحولات پیش رو برعهده گیرند متذکر می‌شود که عکاسان همواره در تمامی وقایع و رخدادهای اجتماعی حضوری موثر و تاریخ ساز داشته و با از خود گذشتگی نقش بی بدیلی را در وقایع انقلاب، جنگ تحمیلی، رخدادهای طبیعی نظیر زلزله‌های مخرب و سیلاب‌های سهمگین و همچنین رویدادهای سیاسی و اجتماعی مانند راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها از جهت آگاهی بخشی به جهانیان ایفا کرده‌اند و چه بسا که با نثار جان و سلامتی خویش صفحاتی از تاریخ مصور ایران عزیزمان را به شایستگی نگاشته‌اند. امروز بر خود می‌بالیم که فرزندانمان در دانشگاه‌های ایران تا مقطع دکتری در رشته عکاسی آموزش می‌بینند و جمع کثیری از این هنرمندان در سطح جهانی افتخارات بسیاری را برای این کشور کسب نموده‌اند.

   جناب آقای اسماعیلی، بی انصافی است که با عناوینی نظیر تولیدات ضد ارزشی، پاتوق ضد انقلاب، عدم استفاده بالقوه از مساجد و مدارس، بی توجهی به هنر متعهد زحمات عده زیادی از هنرمندان کشور را که نمونه های کوچکی از آن بر شمرده شد نادیده بگیریم. ادبیاتی که در متن برنامه های پیشنهادی شما به کار رفته شایسته کسی که قرار است بر مسند وزارتخانه معظم ارشاد بنشیند نیست. انتظار می رود با بهره گیری از مشاورینی دلسوز، آگاه و واقع بین که با حسن نیت، به سهولت می توانید از نظرات آنان بهره ببرید برنامه هایی را برای مسئولیت سنگین خود پیشنهاد دهید که با آسودگی بتوانید از همراهی اصحاب فرهنگ برخوردار شوید.

   هنر به اعتلای جامعه، به اصلاح سلایق اجتماعی و ایجاد آرامش در جامعه کمک می‌کند. برای پیشرفت جامعه مهمترین سرمایه گذاری حمایت از هنرمندان و صاحبان اندیشه است. مدیری که در مجموعه تحت هدایت خود نظرات دیگران را نادیده گرفته و صاحبان فکر و اندیشه را از خود دور کند امیدی به موفقیت او نمی رود. 

   انجمن عکاسان ایران، امیدوار است که جناب محمدمهدی اسماعیلی برای جلب حمایت هنرمندان کشور که سرمایه واقعی ایشان برای توفیق در کار خویش محسوب می‌شوند در برنامه‌ها و نگرش خود نسبت به حوزه «تخصصی هنر» به طور اعم و «هنرهای تجسمی» بطور اخص به شکل جدی و فعال تجدید نظر نمایند.

 

 
 انجمن عکاسان ایران

 
واژه‌های کلیدی:  بیانیه, وزیر, ارشاد
تاریخ خبر: ۱۴۰۰/۰۵/۲۷