انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

محمد صیاد: واقعیت ها را روایت کردم


محمد صیاد عکاس پیشکسوت با اشاره به نمایش عکس‌هایش پس از پنج دهه گفت: رسالت یک عکاس ثبت لحظه‌های مهم تاریخی است تا بتواند برای آیندگان شهادت دهد و من تلاش کردم واقعیت زندگی کردها را در آن شرایط روایت کنم.

محمد صیاد عکاس خبری پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه با عنوان «اقلیم حیرانی» نشان‌دهنده رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق به ایران در دوران حکومت صدام است که در قالب ۳۰ فریم عکس به نمایش گذاشته می شود و درنهایت با افزایش عکس های بیشتری کتاب آن نیز  منتشر می شود و امیدوارم که بتواند تاثیر خود را داشته باشد.

وی گفت: تمامی عکس های کردستان به یک اندازه برایم مهم است و نمی توانم عکسی را از درون آن ها متمایز کنم و به دنبال این هستم که مخاطب با دیدن عکس هایم به کشف ایده من پی ببرد و تمایل ندارم که خود درمورد آن ها چیزی بگویم.

صیاد در توضیح برگزاری نمایشگاه انفرادی پس از پنج دهه گفت: درحال حاضر با اصرار دوستان این نمایشگاه برگزار شد زیرا آنها معتقد هستند که مردم باید این عکس ها را ببینند و با این منطق که این عکس ها برای جامعه امروز آگاهی ایجاد می‌کند، اگر خداوند یاری دهد عکس های انقلاب و جنگ خود را در آینده نمایش می دهم.

نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد پس از ۴٧ سال فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌ مطبوعات ایران نخستین‌بار در ایران برگزار می‌شود.

اقلیم حیرانی عنوان نمایشگاه محمد صیاد است که جمعه  ١١ مردادماه در مرکز نبشی رونمایی می‌شوند.

نمایشگاه روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌ آوردنشان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر کردهای این کشور است.

اقلیم حیرانی پیش از آن‌که محوریت سیاسی و قومی داشته باشد، درباره‌ آن لحظه و آن گوشه‌ زندگی‌ست که در آن هر شئ صاحب روایت است و مالک روح و نماینده‌ هویت صاحبان آن.

محمد صیاد عکاس لحظاتی از تاریخ ایران است که با مفاهیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قومیتی گره خورده‌اند: جنگ، انقلاب، درگیری‌های سیاسی و تاثیرش بر زندگی فردی و جمعی. روایت‌های صیاد همچون دفترچه خاطراتی از تاریخ پرفرازونشیب ایران است که ورق زدنش، سفری به گوشه‌وکنار روزهای سرد و گرمِ ازسرگذشته است.

محمد صیاد صبور از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است که در سال ۱۳۲۶ در بندر انزلی متولد شد و از نوجوانی به تهران آمد و در آتلیه‌ی فتوپلازا مشغول به‌کار شد و عکاسی را آموخت.

در سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. بین سال‌های ۱۳۵۰ـ۱۳۵۷ با روزنامه‌ آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد. از سال ۱۳۵۷ و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، درحالیکه هنوز در روزنامه آیندگان مشغول کار بود، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از آغاز جنگ ایران و عراق به صورت مستمر برای تهیه عکس و ارسال به این خبرگزاری به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب های مختلفی نیز به چاپ رسیده که از میان آنها می‌توان به  انقلاب نور، دفاع عاشقانه و جنگ تحمیلی  اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۵۸ به اتفاق کاوه گلستان کتاب شورش را منتشر کرد که گزارشی تصویری از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است و در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین عکاس خاورمیانه شد.

 نمایشگاه اقلیم حیرانی عصر جمعه ۱۱ مرداد در مرکز نبشی واقع در خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو، پلاک ۵۱ افتتاح می شود و تا هشتم شهریورماه  ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا

تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۵/۱۰