انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

چهارمین دوسالانه عکس نور برگزار می شود


به گزارش ایرنا، چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور با هدف معرفی ظرفیت‌ها، محرومیت زدایی، شبکه‌سازی و کشف استعدادهای جوان برگزار می شود.

کمال‌الدین شاهرخ مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور در  نشست خبری چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور گفت: انقلاب اسلامی دِین عظیمی بر گردن عکاسان دارد. بخش عمده ثبت حافظه شفاهی بدون چشمداشت مادی از سوی عکاسان صورت گرفته است. در واقع عکاس واقعیت‌های اجتماعی را کشف می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی افزود: انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کلاس‌های آموزشی در سراسر کشور برگزار و علاقه‌مندان به عکاسی را حمایت می‌کند. این انجمن به عنوان یک انجمن مستقل مردمی، بیشترین عضو در سراسر کشور را داراست و کارگاه‌های تخصصی، اردوهای عکاسی و نمایشگاه‌های عکس را برگزار می‌کند. 

    هر عکاس بسیجی با تفکر انقلابی و ایمان قلبی، یک افسر جنگ نرم بوده و دوربین او به مثابه سلاحش مقابل دشمن است.

شاهرخ تصریح کرد: ما در تمامی رده‌های انجمن عکس سازمان بسیج، هفت هزار و ۵۰۰ عضو داریم که به‌صورت مستمر با انجمن‌های استانی و آن‌ها هم با انجمن اصلی در ارتباطند.

مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور درباره اقدامات اخیر انجمن متبوع خود گفت: آماده‌سازی مجموعه «شهیدشناخت» را در دست داریم که شامل اطلاعات ۲۵۰ هنرمند عکاس است که در بسیج و سپاه فعالیت داشته‌اند. همچنین کتاب‌های «چند فریم پراکنده» (خاطرات شهید علی تاج‌احمدی) و «از همان بالاها» (چند روایت کوتاه از زندگی شهید گودرزی) در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایام اربعین حسنی هم به صورت هدفمند چند عکاس عضو انجمن را برای ثبت شکوه این پیاده‌روی عظیم به نجف و کربلای معلی اعزام کردیم.

 استقبال عکاسان از دوسالانه «نور» با ۱۶ هزار فریم عکس

شاهرخ سپس درباره دوسالانه سراسری عکس نور گفت: پیشینه این دوسالانه به سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد و بیشترین میزان استقبال هم در دوره سوم با حدود ۱۶ هزار فریم عکس ثبت شد.

وی درباره دوره چهارم این دوسالانه توضیح داد: در این دوره، صرفا پذیرای مجموعه عکس هستیم. چون برخی تک عکس‌ها اتفاقی است اما برای مجموعه عکس باید فکر، برنامه‌ریزی‌ و تلاش کرد. ضمن اینکه موضوعات انتخابی ما هم با مجموعه عکس همخوانی بیشتری دارد. البته بنا داریم در دوسالانه بعدی، فرآیند جدیدی را رقم بزنیم.

مسئول انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور خاطر نشان کرد: دوسالانه امسال، پروژه محور است و هر عکاس پس از انتخاب موضوع، توسط یک استاد راهنمایی می‌شود و عکس‌ها پس از ثبت، در فرآیند رقابت قرار می‌گیرد. معرفی ظرفیت‌ها، محرومیت زدایی، شبکه‌سازی و کشف استعدادهای جوان از جمله اهدافی است که برای مجموعه‌سازی‌ درنظر گرفتیم.

 برگزاری چهارمین دوسالانه در ۲ بخش

یوسف گرامی دبیر اجرایی چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور هم گفت: دوسالانه امسال در دو بخش برگزار می‌شود، بخش نخست مخصوص اعضای انجمن عکس بسیج است که حدود ۱۰۰ عکاس را شامل می‌شود و عکاسی با کمک استاد راهنما انجام می‌شود. موضوعات این بخش با توجه به ظرفیت‌های هر استان از سوی انجمن‌های عکس استانی اعلام شده است. اما بخش دوم (آزاد) محدودیتی ندارد و در قالب مجموعه عکس (۷ تا ۱۲ عکس) برگزار می‌شود.

شاهرخ درباره موضوعات جشنواره گفت: توانمندی‌ها و شکوه عزت و اقتدار و سازندگی در چهلمین سال تأسیس بسیج، سالم‌سازی فضای اجتماعی با ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نشاط‌بخشی و امیدآفرینی در جامعه اسلامی، نقش مادران و همسران در هشت سال دفاع مقدس، دفاع از حرم و تداوم مبارزه با استکبار، بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، رونق تولید و ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی، نگاهی نو به دفاع عزت آفرین و غیرتمند اقوام مختلف کشور و معرفی قهرمانان و مبارزان بومی و محلی از جمله موضوعات امسال است.

وی اضافه کرد: فراخوان دوسالانه به زودی از طریق تارنمای طرفه هنر منتشر می‌شود. مهلت ارسال آثار ۲۰ مهرماه و زمان افتتاح نمایشگاه ۲۳ آبان‌ماه امسال است.

 

پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان حق‌التصویر

سیدعباس میرهاشمی، سیف‌الله صمدیان، اسماعیل عباسی، حمیدرضا مجیدی و داود عامری اعضای هیأت انتخاب و داوری آثار هستند.

بخش ویژه چهارمین دوسالانه عکس «نور» ۳ برگزیده و ۲ شایسته تقدیر خواهد داشت که جوایزی از ۳ تا ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند. در بخش آزاد هم ۳ برگزیده معرفی و همین میزان جوایز را دریافت می‌کنند.

از نکات قابل توجه در این دوسالانه، پرداخت حق التصویر ۱.۵ میلیون تومانی به هر عکاس راه‌یافته به نمایشگاه است. در مجموع ۱۰۰ عکاس (مجموعه عکس) به نمایشگاه راه می‌یابند و ۱۵۰ میلیون تومان حق‌التصویر دریافت می‌کنند.

اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس «نور» خارج از تهران و در یکی از استان‌های محروم برپا خواهد شد. این دوسالانه به همت سازمان هنرمندان بسیج با حمایت مؤسسه فرهنگی هنری رزمندگان اسلام و بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

در پایان این نشست، پوستر دوسالانه این رویداد با حضور جعفر دانیالی عکاس پیشکسوت، محمدحسین حیدری عکاس دفاع مقدس و کمال‌الدین شاهرخ  رونمایی و کیک این دوره از دوسالانه، بریده شد.

خبرگزاری ایرنا

تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۵/۰۹