انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه "خانه ای که سیل برد، مهری که سیل آورد" افتتاح شد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هر مقدار که آثار هنری با سوژه‌های عمومی در فضاهای عمومی عرضه شوند، ارتباط مردم هم با حوزه آن سوژه و هنر نزدیک‌تر می‌شود. مردم نباید احساس کنند که هنر مربوط به یک قشر خاص است، بلکه هنر نیاز زندگی عمومی جامعه است.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی _ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی _ عصر شنبه (۲۵ خرداد) در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه ابتدای امسال بیش از صد شهر، چندین استان و چهار هزار روستا درگیر سیل با حواشی گسترده آن شدند. این نمایشگاهی که امروز دیدیم، این اتفاقات یک‌ماه اول سال ۹۸ را به همراه خساراتی که وارد شده بود و همچنین بخش‌های ایجابی و مثبت آن روایت کرد.

او خاطرنشان کرد: هشتاد عکسی که از پنجاه عکاس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، نشان می‌دهد که عکاسان خبری و مطبوعاتی ما چگونه می‌توانند در بحران‌ها و حوادث اجتماعی در کنار بخش‌های امداد اجتماعی قرار بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که "کشور ما در معرض بحران‌های طبیعی مختلف قرار دارد"، امداد اجتماعی را مسأله‌ای مهم عنوان و اظهار کرد: این امداد اجتماعی به نحوی وظیفه عمومی جامعه است، اما در این میان برخی گروه‌ها نیز وظیفه خاصی به عهده دارند و می‌توانند با وقوع چنین حوادثی نقش کمک‌کننده را ایفا کنند و در زمان بحران و بعد از آن در کنار مردم بحران‌زده قرار بگیرند. سیل امسال اتفاق خاصی را برای کشور رقم زد، ما در طول حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته با چنین اتفاقی از لحاظ گستردگی و ابعاد مواجه نبودیم؛ این‌که این اتفاقات در حدود یک‌ماه یا بیشتر ادامه پیدا کرد و بیش از صد شهر در حدود بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد و خسارت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف اعم از زیرساختی و غیرزیرساختی وارد کرد، امری بسیار کم‌سابقه بود.

صالحی یادآور شد: روایت این اتفاق از زاویه دوربین عکاسان مطبوعاتی به عنوان ثبت یک اتفاق، بسیار حائز اهمیت است. اتفاقات بزرگ اجتماعی گاهی به‌خاطر این‌که به‌درستی ثبت نمی‌شوند، ممکن است از حافظه تاریخ محو شوند؛ اما عکاسان خبری در کنار رسانه‌ها کمک می‌کنند که از این اتفاقات ثبت خاطره و واقعیت تاریخی دقیق‌تری روایت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که "در کنار ثبت تاریخی، این عکس‌ها کارکردهای دیگری نیز دارند"، گفت: یکی از کارکردهای مهمی که در این اتفاق بزرگ سیل در کنار خسارت‌های دیگر رخ داد، این بود که ما شاهد همدلی‌ها و همیاری‌های مردم بودیم. اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر تقویت شد و ارتقا پیدا کرد، مردمی که همدیگر را نمی‌شناختند به کمک هم آمدند، حتی اقوامی که یکدیگر را کمتر دیده بودند در کنار هم قرار گرفتند. همچنین مذاهبی که در فاصله مذهبی قرار داشتند به دنبال حوادث سیل در کنار هم ایستادند.

صالحی خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات برای ما به‌منزله یک اتفاق اجتماعی بزرگ بود که نیازمند افزایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور است‌. اتفاقی که ما در سیل امسال داشتیم از زاویه دوربین می‌تواند یک برداشت ماندگاری را برای ارتقا سرمایه اجتماعی کشور ثبت کند. در عکس‌های این نمایشگاه نیز نمونه‌های فراوانی از این نگاه و زاویه وجود داشت.

صالحی با تاکید بر اهمیت توجه به بحران‌های طبیعی و مسائل محیط زیستی، اظهار کرد: ما باید محیط زیست را جدی‌تر بگیریم. به عنوان مثال تعابیری که برخی به کار می‌بردند مبنی بر این‌که "کسی که با طبیعت مهروزی نکند، طبیعت هم با او مهروزی نخواهد کرد" یا این‌که "کسی در خانه‌ی رود خانه بسازد، رود به خانه او رحمی نمی‌کند"، کاملاً درست است. به‌طور طبیعی ما نیازمند این هستیم که مسائل محیط زیستی و طبیعی خود را جدی‌تر بگیریم تا از بلایای طبیعی در کشور بیشتر مصون باشیم. به عنوان مثال در عکس‌های این نمایشگاه دیده می‌شد که خانه‌هایی که نه تنها در حریم رودخانه بلکه سر رودخانه ساخته شده بودند نیز تخریب شدند. طبیعتاً این موارد نمی‌تواند شرایط امیدوارکننده و ایمنی را برای زندگی پدید بیاورد؛ بنابراین از زاویه دیگر، عکاسان هنری به ما هشدار می‌دهند که با محیط زیست و طبیعت مهربانانه‌تر برخورد کنیم.

صالحی گفت: همچنین در این عکس‌ها روایتی از تجربه‌های امداد را هم می‌توان مشاهده کرد. به هر حال روایت از تجربه‌های امداد دارای اهمیت است، چراکه ما به اعتبار شرایطی که داریم باید این حجم از انباشتگی امداد را داشته باشیم. در کنار همه این نکات مثبت تصاویر هنرمندانه، زیبا و خلاقانه‌ای که شکل گرفته، ابعاد مختلفی از زوایای روحی، انسانی و عاطفی نیز در این عکس‌ها نشان داده شده است.

او درباره برپایی نمایشگاه‌های هنری در مکان عمومی همانند ایوان انتظار میدان ولی‌عصر (عج)، خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید برخی مسائل به اندازه‌ای که عمومی هستند باید در فضاهای عمومی‌تر دیده شوند. مسائل طبیعی همانند وقوع سیل نیز مساله عام اجتماعی محسوب می‌شود. به‌طور کلی هر مقدار که آثار هنری که با چنین سوژه‌هایی درگیر هستند در فضای عمومی عرضه شوند ارتباط مردم هم با حوزه آن سوژه و هنر را نزدیک‌تر می‌کند. ما باید هنر را عمومی‌تر کنیم تا مردم حس کنند که هنر در قالب‌های مختلف از جمله عکاسی حرفه‌ای و هنری با زندگی مردم تماس‌های نزدیکی دارد. مردم نباید احساس کنند که این هنر مربوط به یک قشر خاص است، هنر نیاز زندگی عمومی مردم است و هر مقدار بتوانیم با سوژه‌های عمومی‌تر ارتباط مردم را فراهم کنیم و زمینه روحی و مصرف هنری جامعه را ارتقا بدهیم، به فرهنگ و حل مسائل اجتماعی کمک کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برپایی نمایشگاه‌های عکس با موضوع سیل در سایر استان‌های کشور، بیان کرد: صحبت‌هایی صورت گرفته که بتوانیم این نمایشگاه را در استان‌های دیگر با کمک ادارات کل ارشاد و شهرداری‌ها و مجموعه‌های دیگر انجام بدهیم. این موضوع حتماً می‌تواند از زاویه امداد و کمک به سیل‌زدگان و انتقال این تجربه اجتماعی و هنری به دیگران کمک کند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه عکس «خانه‌ای که سیل برد، مهری که سیل آورد» عصر امروز (شنبه، ۲۵ خرداد) به صورت رسمی با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. هادی مظفری (مدیر دفتر هنرهای تجسمی) و احمد مسجدجامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) نیز صالحی را در این بازدید همراهی کردند.

همچنین در افتتاح رسمی این نمایشگاه که با حضور جمعی از عکاسان مطبوعاتی برگزار شد، حمید فروتن (عکاس مطبوعاتی)، محمود دعایی (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) و احمد مسجدجامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) از اهمیت عکس در روایت رویدادهای تاریخی و مهمی همچون سیل‌های بهار سال ۹۸، سخن گفتند.

خبرگزاری ایسنا

تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۳/۲۶