انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

صادق میری: جشنواره‌هایی مثل نورنگار، فرصتی برای عکاسان جوان است

صادق میری عکاس پیشکسوت و داور پنجمین جشنواره عکس نورنگار گفت: جشنواره‌ها فرصتی برای عکاسان جوان است تا بتوانند خودشان را نشان بدهند. به ویژه که علاوه بر دیده شدن، اثرشان در کتاب جشنواره هم چاپ می‌شود.

 به گزارش مجله نوریاتو به نقل از فارس، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند. هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند، آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

صادق میری از عکاسان پیشکسوت در پاسخ به اینکه چرا اقبال گالری‌دارها به برپایی نمایشگاه عکس نسبت به سایر هنرهای تجسمی مثل نقاشی کمتر است، تصریح کرد: عکس هنوز در جامعه ما به عنوان یک هنر شناخته نمی‌شود و متاسفانه مردم حاضرند در خانه‌شان هرچیزی را به دیوار بزنند؛ از تابلوی تقلبی چینی گرفته تا تابلو فرش و… اما تمایلی به نصب قاب عکس (غیر از تصاویر خانوادگی) بر دیوار ندارند.

وی یادآور شد: متأسفانه عکس هنوز جایگاهی که باید را در جامعه ما پیدا نکرده که کسی بخواهد بابتش پول بدهد. خیلی از جوان‌ها کارهای بسیار خوبی می‌کنند که دکوراتیو است و می‌تواند در یک فضای داخلی خانه یا دفتر زیبا باشد اما متاسفانه کمتر نسبت به این آثار استقبال می‌شود.

این عکاس اظهار داشت: خود من به عنوان کسی که سال‌های سال است در خارج از کشور عکس می‌فروشم، این تفاوت را می‌بینم و شاهد فروش کم آثار در نمایشگاه‌های ایران هستم، در حالی که در خارج از کشور ۸۰ درصد آثار یک نمایشگاه به فروش می‌رود.

داور پنجمین جشنواره عکس نورنگار با بیان اینکه متاسفانه هنر عکاسان ایرانی منبع درآمدی برای آنها نبوده است، درباره مقوله استیتمنت‌نویسی که در جشنواره‌های اصولی از جمله نورنگار بر آن تاکید شده، اظهار کرد: به نظر من عکس خود گویای همه چیز هست. به ویژه اگر عکسی باشد که محتوای غنی داشته باشد نیازی استیتمنت نیست. البته درباره مجموعه عکس‌ها می‌توان استثنا قائل شد.

صادق میری ادامه داد: حرکتی که برخی جشنواره‌ها مانند نورنگار انجام می‌دهند، فرصتی برای عکاسان جوان است تا بتوانند خودشان را نشان بدهند. به ویژه که علاوه بر دیده شدن آنها در جشنواره، واقعه‌ای که اتفاق می‌افتد انتشار کتاب جشنواره است و عکاسان این فرصت را دارند که سالی یک بار اثرشان در کتابی به چاپ برسد.

 داور جشنواره عکس نورنگار افزود: جوان‌های بسیاری را هم سراغ دارم که خیلی ماجراجو هستند و برای عکاسی به مناطق بکر می‌روند. اینکه چنین آثاری در یک نمایشگاه و سپس در کتاب جمع شوند امری ستودنی است.

 وی اظهار داشت: توجه روی جاذبه‌های طبیعی ایران ضروری است و به نسبت عکس‌های مستند اجتماعی یا موبایل‌گرافی، اهمیت بیشتری دارد.

صادق میری درباره اخذ ورودیه هنگام ثبت‌نام در جشنواره‌ها از جمله نورنگار نیز گفت: معتقدم ورودیه حتما باید در جشنواره‌ها باشد. این امر در همه جا مرسوم است. البته مبلغ ورودیه باید به اندازه‌ای باشد که همه قادر به پرداختش باشند.

مجله نوریاتو
واژه‌های کلیدی:  صادق میری, نورنگار,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۹/۱۵