انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

بازاریابی برای عکس های خبری ضروری است

تهران-ایرنا- مدیر هنری نمایشگاه «عکس نگاشت» با اشاره به ضرورت بازاریابی برای عکاسان خبری و مستند، گفت: اکنون کمتر نهادی به دنبال استخدام عکاس ثابت است و عکاسان با شناخت «برند سازی شخصی» و آموزش اصول بازاریابی قادر خواهند بود شرایط اقتصادی را برای خود فراهم کنند.

«عکس نگاشت ۲ » دومین نمایشگاه عکس اعضای گروه تلگرامی «دیلی ورلد» است که با موضوع ایران در آستانه ۱۴۰۰ در گالری فرهنگسرای سرو تهران ۹ تا ۱۶ شهریورماه برگزار شد.

گروه تلگرامی «دیلی ورلد» چهار سال پیش با هدف معرفی و انتشار تازه‌های حوزه عکاسی در زمینه تکنولوژی، جشنواره ها، مجلات و کتاب های عکاسی و همچنین معرفی عکاسان پیشرو داخلی و خارجی و توجه به عکاسان جوان و خوش فکر راه اندازی شد.

در طول این مدت علاوه بر انتشار رویدادهای پیرامون عکاسی، تجزیه و تحلیل رسانه های داخلی و خارجی، نگارش یادداشت های مرتبط با عکاسی، دعوت از اساتید عکاسی و اعضا، انجمن های صنفی عکاسی و بحث و تبادل نظر پیرامون اتفاقات حوزه عکاسی و گاها فیلم از اقداماتی است که در این گروه انجام می شود.
امیر نریمانی مدیر گروه تلگرامی «دیلی ورلد» و مدیر هنری نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا گفت: در این رویداد تلاش کردیم محوریت ارائه آثار بر روی مجموعه عکس باشد و از فضای گالری تنها یک دیوار به تک عکس ها اختصاص داشت و در نهایت ۳۹  مجموعه و ۱۸ تک عکس از ۴۷ عکاس به نمایش گذاشتیم.
وی افزود: این مجموعه با عنوان ایران در آستانه ۱۴۰۰ برگزار شد و سعی کردیم یک روایت بی طرفانه از شرایط امروز جامعه ارائه دهیم که برای مثال موضوعاتی چون مشکلات اقتصادی، محیط زیست، خشکسالی، زندگی ایرانیان خارج از کشور، زیرساخت ها، توانایی های گردشگری و بحث میراث فرهنگی بخشی از تصاویر نمایشگاه بود.
نریمانی افزود: ایده شکل گیری عکس نوشت، ترغیب عکاسان به نوشتن است زیرا در جامعه عکاسی ایران بنا بر سنت پیشکسوتان، یک عکس خوب بی نیاز از توضیح و تشریح، تعریف می شود، درحالی که کپشن (زیرنویس عکس) و استیتمنت (بیانیه عکاس) از ضرورت های عکس است.
وی با انتقاد از رویکرد دانشگاه ها در تدریس کپشن نویسی گفت: دروس کپشن نویسی عکس در دانشگاه ها به صورت سلیقه ای برخورد می شود و در یک ترم این درس تدریس شده و در ترم دیگر خبری از آن نیست و همچنین نبود استاد و کارشناس مسلط به کپشن و استیتمنت، از بزرگترین مشکلات در حوزه آکادمیک است.
مدیر مسئول ماهنامه «دمنوش» افزود: در این رویداد، ۴ کارگاه با زیر مجموعه پنل های تخصصی برگزار شد که در بخش digital storytelling چهار پنل شامل «از ایده تا اجرا» «آشنایی با دوربین های DSLR» «صدا» و «تدوین» برگزار شد.

وی افزود: یکی ازمهمترین کارگاه هایی که برگزارشد «برند سازی شخصی» (Personal branding) بود که آموزش های ساختن برند شخصی برای عکاس آموزش داده شد و انتظار می رفت با توجه به شرایط عکاسان ایرانی استقبال بهتری از این کارگاه می شد. 
دبیر عکس روزنامه وطن امروز ادامه داد: در دوره کنونی رابطه عکاس و کارفرما دچار تغییرات عمده ای شده است و درحال حاضر مراکز کمتر به دنبال استخدام عکاس ثابت با حقوق مشخص هستند، آنها به دنبال نیرویی چند وجهی هستند که توانایی تصویربرداری، صدا گذاری و تدوین را در کنار عکاسی داشته باشد.
نریمانی با گلایه از استقبال کم شور از این کارگاه افزود: اگر یک کارگاه فوتوشاپ برگزار شود هزاران نفر استقبال می کنند درحالی که بسیاری از عکاسان از وضعیت معیشتی و نوع قرارداد کاری خود ناراضی هستند و این کارگاه می تواند با آموزش اصول مذاکره، قواعد جذب و حفظ مشتری و پتانسیل های بازاریابی در شبکه های اجتماعی و دیگر مباحث اقتصادی، مسیر برون رفت از این شرایط را ارائه دهد.

وی از افزایش قیمت کاغذ نیز گلایه کرد و افزود: معمولا خروجی هر نمایشگاهی در چاپ کتاب، به ثمر می نشیند و ما در این دوره به دنبال انتشار کتاب این رویداد همانند سال گذشته هستیم و درحال حاضر هر ساعت با یک قیمت جدید کاغذ و چاپ روبرو شدیم که برنامه ریزی در هزینه ها را با مشکل مواجه کرده است.
نریمانی در آخر با انتقاد از رویکرد عافیت طلبانه گالری ها افزود: بسیاری از گالری ها از برگزاری نمایشگاه مستند اجتماعی که حاوی تصاویر جریان ساز است طفره می روند و ترجیح می دهند نمایشگاه نقاشی و عکس های هنری برگزار کنند و به قول خود به دنبال دردسر نگردند.
دومین دوره نمایشگاه «عکس نگاشت 2» با موضوع ایران در آستانه ۱۴۰۰  در گالری فرهنگسرای سرو تهران ۹ شهریورماه به کار کرد و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه برندسازی شخصی، کسب و کار هنری، داستان‌گویی دیجیتال، آشنایی با امکانات دوربین های همراه و کارکرد عکس در گرافیک از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه بود.

 

خبرگزاری ایرنا

واژه‌های کلیدی:  عکس نگاشت, ایران,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۶/۲۱