انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه عکس جان ر پیر با عنوان کویرهای نا-خالی

نمایشگاه کویرهای نا-خالی مجموعه عکس های جان پپر  روز ۲۳ شهریور افتتاح می شود . 

جان ر پپر طی سه سفر به کویر لوت تصاویری را ساخته که دریچه ی برای دیدن فضا مخصوص این کویر پهناور هستند. در حال حاضر او مجموعه ای با عنوان " کویرهای نا-خالی" را در معرض تکمیل دارد که در کتابی با همین عنوان در سال به چاپ خواهد رسید. در این مجموعه از آثار او به بیابانهای مختلف جهان سفر نموده و تاثیر زمان، تاریخ و مردم در این فضاهای اسرارآلود را تجربه می کند.

 بیشتر انسان ها نسبت به کویر بی تفاوت هستند. کویرها "دور و درجای دیگری" هستند. هزارها کیلومتر فاصله دارند و نماد"خالی" هستند.مردم کویرها را از کتابهای مدرسه می شناسند و شناخت آنها کمتر از مرز"خشک، مرده، اسرارامیز، ترسناک، مرموز، مسطح، داغ، سرد، زیبا، زشت و خطرناک" فراتر می رود. هیچ چیزی جز شن و سنگ برای دیدن نیست. و با وجود این که مردم به کویرها سفر می کنند ولی هیچگاه در آنها سکنی نمی گزینند.
تضاد و مناقشه نور و سایه، سیاه و سفید، هارمونی سایه های خاکستری، سادگی فرمها و پیچیدگی جزییات، صحنه ها را به استعاره به وضعیت انسانی نزدیک می کند، در جایی که هیچ اثری از انسان نمی بینیم.

جان ر پپر، متولد ۱۳۳۷ رم، عکاس ایتالیایی است. پدر او در سن ۱۲ سالگی اولین دوربین پنتاکس را به او هدیه داد.در سال ۱۹۷۶ در رشته تاریخ هنر از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد و به گروه "۱۸۵  ناساو، برنامه نقاشی شهری" پیوست . در سال ۱۹۷۵ "فلوشیپ" موزه ویتنی به وی تعلق گرفت. او با تاثیر از و زیر نظر کارتیه برسون، سام شاو، جان راس و دیوید سیمور به  عکاسی پرداخته. در سن چهارده سالگی دستیار اوگو مولاس شد که اصول اولیه عکاسی در خیابان را به وی آموخت. در سی سال گذشته او زندگی خود را صرف عکاسی و کارگردانی تئاتر و فیلم نموده. او از دوربین آنالوگ و خصوصا لایکا ام ۶ استفاده می کند و آثارش را تنها سیاه و سفید عرض می کند. اولین نمایشگاه او در ایران از همین مجموعه آثار در گالری آران در سپتامبر ۲۰۱۸ ، که طی ۳ سفر مختلف به کویر لوت شکل گرفته، عرضه خواهد شد.

پروژه های آران 
خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک۵
روز افتتاحیه ۴-۸
بازدید روزهای عادی همه روزه به جز روزهای شنبه. بین ساعات ۱-۷
تلفن  ۶۶۷۰۲۲۳۳

روابط عمومی پروژه های آران
واژه‌های کلیدی:  جان ر پپر, کویر, ایتالیا, لوت
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۶/۲۱