انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

شهیدالعلم عکاس بنگلادشی بازداشت شد

تهران- ایرنا- شهیدالعلم عکاس و مدرس سرشناس بنگلادشی پس از عکاسی و اشتراک گذاری تصاویر اعتراض دانشجویان کشورش به کاستی های قوانین راهنمایی و رانندگی در بازداشت پلیس به سر می برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید العلم فعال اجتماعی، عکاس و مدرس بنگلادشی هفته گذشته پیش توسط نیروهای لباس شخصی در خانه‌اش دستگیر شده بود و محل نگهداری او مشخص نبوند. 
به گفته شاهدان، حدود ۳۰ لباس شخصی پس از آنکه به زور شهید‌العلم را سوار ماشین کردند، دوربین و تمامی فیلم‌ها و عکس هایش را با خود نیز بردند.
روزنامه ایندیپندنت به نقل از «رهنما احمد» همسر عکاس بنگلادشی، گفته است که از محل دقیق نگهداری شوهرش خبر نداشته و به تازگی به او اعلام شده که همسرش در بازداشت پلیس است. وی آزادی بدون قید و شرط همسرش را خواستار شد.
شهیدالعلم عکاس مشهور بنگلادشی در پی مصاحبه با شبکه الجزیره پس از اعتراض های اخیر در بنگلادش و همچنین عکاسی و انتشار تصاویر اعتراض ها در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد.
رونامه گاردین در این باره نوشت: دادگاهی در داکا، وی را به انتشار شایعات و اقدامات تحریک آمیز علیه دولت متهم کرده است. گفته می‌شود اشتراک گذاری فیلم ها و عکس های اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی به افزایش خشونت در میان دانشجویان معترض منجر شده است.
اعتراضات اخیر بنگلادش از روز دوشنبه هفته گذشته و در واکنش به کشته شدن دو دانشجو در سانحه رانندگی آغاز شد. این دو دانشجو در ۲۹  ژوئیه در تصادف با اتوبوس‌ کشته شدند. دانشجویان با بستن راه‌ها اقدام به نشان دادن اعتراض خود کرده و از دولت خواستند تا امنیت بیشتری در خیابان‌ها برقرار سازد.
دانشجویان به قوانین ناکارآمد در حوزه راهنمایی و رانندگی جاده‌ای معترض هستند و معتقدند مجازات‌های سبک جرایم رانندگی سبب شده تا رانندگان اهمیتی به جان عابران پیاده ندهند.
طبق قوانین بنگلادش اگر کسی در یک سانحه رانندگی باعث کشته شدن عابری شود، با مجازات سه سال زندان روبرو می‌شود. «آنیسول هوک» (Anisul Huq) وزیر قانون و عدالت این کشور اعلام کرده که پیش‌نویس قانونی جدید در این حوزه تهیه شده که در آن مجازات سنگین‌تری برای متخلفین پیش بینی شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراضات دانشجویی دیروز (دوشنبه) بنگلادش به خشونت کشیده شده و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرده است.
به گفته دانشجویان و پزشکان حدود ۱۴۰ نفر در اعتراضات داکا زخمی شدند که عکاسان خبری زیادی در میان آنها دیده شده است.
شهید العلم از مطرح‌ترین عکاس آسیا است که با حضور در رویدادهای خارجی موضوعات این منطقه را مورد توجه فضاهای بین المللی قرار داده است.
این عکاس ۶۲ ساله با عکس‌های ساده و در عین حال پرمفهوم، مبارزه ‌ای طولانی علیه نابرابری‌های جهان را آغاز کرده است.
این عکاس ـ نویسنده فعال مبارزه با فقر و تبعیض، بارها دوربین عکاسی خود را سلاحی در دنیای نابرابر معرفی کرده است.
وی دکترای فلسفه‌ دارد و شاید به همین دلیل است که رد پای یک فیلسوف اجتماعی در عکس‌هایش مشهود است.
شهید العلم استعدادهای فراوانی را در «پاتشالا» مدرسه عکاسی خود کشف کرد و به بزرگترین آژانس های خبری دنیا فرستاد. این عکاس بنگلادشی به دلیل ارتباط حرفه ای با عکاسان ایرانی جایگاه ویژه ای در فضای هنری و رسانه‌ای ایران دارد. 
دستگیری این عکاس بنگلادشی موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی عکاسان و هنرمندان در سراسر جهان به راه انداخته است.

خبرگزاری ایرنا
واژه‌های کلیدی:  شهید العلم , بنگلادش,
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۵/۱۷