انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

اظهارات گلایه آمیز دبیر جشنواره تجسمی فجر :فریادهایمان به جایی نرسید

مجتبی آقایی از نبود فضای مناسب برای جشنواره تجسمی فجر گله کرد.

مجتبی آقایی که اخیراً با صدور حکمی از سوی مجید ملانوروزی مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر منصوب شده است، درباره رویکرد و دستورالعمل اجرایی این دوره از جشنواره به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رویکرد جشنواره در دهه گذشته به یک بلوغ کلی رسید و دوره یازدهم نیز با همین رویکرد ادامه خواهد داشت. در این یک دهه در بخش برون مرزی کار خاصی نکردیم و تنها به میزبانی از چند هنرمند از کشور‌های خارجی بسنده کردیم؛ اما قرار است در این دوره بخش بین الملل چه به صورت رقابتی و چه دعوتی تقویت شود.

وی افزود: دهه دوم را باید به احراز جهانی هنر‌های تجسمی فجر اختصاص دهیم. رویکرد بعدی در دوره یازدهم، تقویت بخش استانهاست که در دوره دهم برای نخستین بار مورد توجه قرار گرفت و ۱۵ استان مشارکت کردند. البته ما در دوره قبل نتوانستیم بودجه‌های مالی و نیاز‌های آنان را به خوبی برطرف کنیم؛ اما این بخش یکی از قسمت‌های مهم جشنواره فجر است. امسال تلاش می‌شود که از همه استان‌ها برای حضور در این رویداد هنری دعوت به عمل آید.

تلاش برای به تصویر کشیدن ماحصل هنر‌های انقلاب اسلامی
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر ضمن اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان کرد: رویکرد اصلی جشنواره امسال برپایه چهلمین سالگرد انقلاب خواهد بود. امیدوارم بتوانیم در قالب بخش‌های مختلف، دستاورد و ماحصل هنر‌های انقلاب اسلامی در طول چهل سال را به تصویر بکشیم.

آقایی طی صحبت‌های خود در خصوص چگونگی جمع آوری آثار برای جشنواره اظهار کرد: دعوت از چهره‌ها و آثار مطرح در اولویت ماست؛ اما فراخوانی هم منتشر می‌کنیم تا هنرمندان جوان‌تر هم شرایط حضور و هنرنمایی در این فستیوال را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمایش موفقیت‌ها و تجلیل از مفاخر و ستارگان هنر‌های تجسمی در دوره دهم مورد استقبال مسئولان و سایر هنرمندان قرار گرفت، افزود: در این دوره سعی داریم مشارکت گالری‌ها بیش از دوره‌های پیشین باشد. از آنجایی که باید نمایشگاه بزرگی از آثار هنر انقلاب نیز برگزار کنیم، به همکاری مجدانه انجمن‌های تخصصی تجسمی و مدیران نگارخانه‌ها نیاز داریم.

دبیر پنج دوره جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در پاسخ به اینکه آیا امید دارید مشکل فضا برای این دوره از جشنواره حل شود یا خیر، اظهار کرد: همواره از تریبون‌های مختلف نبود فضای مناسب را فریاد زده ایم؛ اما چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود. در حال حاضر یک ظرفیت شایسته برای پوشش بخش ملی جشنواره هنر‌های تجسمی نداریم چه برسد به نمایشگاه بین الملل.

وی افزود: اگر بازسازی موزه هنر‌های معاصر تهران هم تا آن زمان تمام شود، بازهم گره‌ای از این مشکلات باز نمی‌کند؛ زیرا ظرفیت موزه نیز محدود است؛ بنابراین اگر بخواهیم نمایشگاه تجسمی فجر برگزار کنیم. یا باید تعداد آثار را کم کنیم که اجحاف در حق برخی هنرمندان است و یا باید نمایشگاه‌های پراکنده ترتیب دهیم که انسجام جشنواره را بر هم می‌زند.

توجه به مفهوم و کیفیت آثار در داوری ها
آقایی در خصوص حاشیه‌های مطرح شده پیرامون مسائل داوری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیان کرد: در حالت کلی نگاه حرفه‌ای بر جشنواره حاکم نیست. تیم داوری امسال تغییر کرده است. در داوری آثار مفهوم و کیفیت اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی تصمیم نداریم که بخش رقابتی تقویت شود؛ زیرا با تقویت بخش رقابتی حضور آثار آماتور پررنگ می‌شود که این با سیاست جشنواره تجسمی فجر همسو نیست.

جشنواره تجسمی فجر؛ سرمایه ملی برای فرهنگ و هنر
وی با مرور کلی بر یک دهه برگزاری جشنواره تجسمی فجر، دستاورد این فستیوال را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر من امروزه جشنواره تجسمی فجر یک سرمایه ملی برای فرهنگ و هنر و هنرمندان محسوب می‌شود. پس از گذشت یک دهه، این جشنواره از یک رویداد مناسبتی به یک رویداد حرفه‌ای تبدیل شده است. در گستره ملی به مرحله‌ای رسیده ایم که اکثر هنرمندان خواستار شرکت در این جشنواره هستند. باید تلاش کنیم هنرمندان خارجی نیز مایل به حضور در این رویداد باشند و جشنواره فجر نمایانگر منزلت هنر‌های تجسمی در سطح ملی و بین‌المللی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان
واژه‌های کلیدی:  تجسمی, فجر, مجتبی آقایی
تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۲۱