انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

نمایشگاه "همفشردگی" با رویکرد نظری و آموزشی برگزار شد

جاوید رمضانی گفت: هنرمندان مجموعه "همفشردگی" تلاش کردند نمایشگاهی به وجود آید که بازتاب زمان و مکان باشد.

سرویس تجسمی هنرآنلاین: ششمین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های "من" با عنوان "همفشردگی" روز 14 مهرماه در گالری چهار افتتاح شد. در این نمایشگاه شانزده هنرمند آثار خود را در زمینه‌های عکس، نقاشی، چیدمان، طراحی، چاپ و ... به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه "همفشردگی" با ایده‌پردازی جاوید رمضانی شکل گرفته و آثاری از سحر افتخارزاده، سارا بافتی‌زاده، نیلوفر تقی‌پور، زینب ثقفی، مسعود جزنی، سارا حسینی، هانیه دربندی، محدثه شادمهر،  مریم صفرزاده، دینا صنیعی، مانی کومار، امیر کوشامنش، حامد نورایی، علی نورپور، مهدی نعمتی و علی یحیایی در آن به نمایش گذاشته شده است.

رمضانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در مورد نمایشگاه‌های گروه "من" گفت: این مجموعه 6 سال است مشغول فعالیت است و این تیم بر یک هستی‌شناسی فردی استوار است. در هر نمایشگاه به مقولاتی که در سطح جامعه مطرح است مانند مصرف‌گرایی، ارتباط درونی با هستی و... پرداخته شده است.

او با بیان اینکه "من" ارجاع به خود است، افزود: در هنر معاصر اینکه فرد تجربه زیسته خود را صادقانه در هنر ارائه دهد اهمیت زیادی دارد. بنابراین هویت هنر ما با مفاهیم درونی ما شکل می‌گیرد، نه با مظاهر و مفاهیم اجتماعی. بنابراین نمایشگاه‌های این مجموعه بر همین مسئله تکیه دارد و هنرمندان آن تلاش می‌کنند این رویکرد را در هنر تجسمی ما قوام دهند.

رمضانی در مورد نحوه شکل‌گیری هر مجموعه از آثار گفت: در طول سال با تعدادی از دوستان جلسات هفتگی داریم و آنها در مورد آثار خود با من صحبت می‌کنند تا لحن کار خود را پخته‌تر کنند یا در فضای حرفه‌ای بتوانند کار خود را بهتر ارائه دهند. در طول سال بررسی می‌کنیم که آثار این هنرمندان چقدر به هویت فردی آنها ارتباط دارد و در نهایت آنها نظام فکری پیدا می‌کنند. حاصل این یک سال کار در نهایت در قالب یکی از مفاهیمی که در اجتماع یا در میان متفکرین مطرح است ارائه می‌شود.

او در مورد نمایشگاه اخیر این گروه گفت: همفشردگی یا چگالی سنگین و زیاد، موضوعی است که مطرح شده و هر کدام از دوستان از زاویه خود به آن نگاه کرده است. امروزه تحرک در جامعه زیاد است و گاه این تحرک باعث اصطکاک می‌شود که می‌تواند مثبت یا منفی باشد. هنرمند نمی‌تواند از جامعه جدا باشد. او باید مسائل جامعه را درک کند و این درک در اثر هنری او دیده شود.

رمضانی افزود: هر هنرمند با توجه به نحوه بیان خود مدیای مورد نظر را انتخاب کرده و برای اثر خود استیتمنت مجزا نوشته است. این نمایشگاه رویکرد نظری و آموزشی دارد و تلاش کردیم نمایشگاهی به وجود بیاید که بازتاب زمان و مکان باشد و وجوهی درونی را برای مخاطب آشکار کند.

او با اشاره به استیتمنت اصلی نمایشگاه که با اشاره به مفاهیم فیزیک نوشته شده است گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیاز داریم به منطق عقلانی و علمی تکیه کنیم. همچنین می‌توانیم یک مفهوم علمی مانند همفشردگی را به عنوان یک صنعت ادبی در یک نمایشگاه هنری به کار ببریم. گاه کیوریتور یا هنرمند نیاز دارد به مفاهیمی خارج از فضای شاعرانه و هنری توجه کند، اما به جز استیتمنت علمی که من نوشتم، بیانیه‌های هنرمندان در مود آثارشان ساده و قابل فهم است. آثار نمایشگاه نیز پیرو نظام روشنفکری نیست بلکه نظام تجسمی در آن مطرح است و شفاف و مستقیم حرف خود را می‌زند. این نمایشگاه ارائه دهنده هنری است که مرتبط با جامعه است و بیشتر متوجه اعتلای انسانی است.

نمایشگاه من ۶ "همفشردگی" تا ۲۴ مهرماه در گالری چهار به کار خود ادامه خواهد داد. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره چهار مراجعه کنند.

 هنرآنلاین

واژه‌های کلیدی:  همفشردگی , جاوید رمضانی
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۷/۱۵