انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

لهستانی‌ها، کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال به ایران باز می‌گردند

موسسه آدام میشکویتچ، با حمایت معنوی وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان آقای پروفسور پیوتر گلینسکی‌، حمایت مالی PGNiG شرکت نفت و گاز دولتی لهستان و همراهی سفارت این کشور در تهران، و همچنین با همکاری مجموعه‌ی فرهنگی کاخ سعدآباد، معاونت هنری شهرداری اصفهان و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود مهاجران برگزار کرد:

نمایشگاه عکس «متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها، کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال به ایران باز می‌گردند.»
رونمائی از مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از عکس‌های یافت شده در استودیوی ابوالقاسم جلا از پناه‌جویان لهستانی در خلال جنگ جهانی دوم در ایران

نمایشگاه «متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها، کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال  به ایران باز می‌گردند.» نمونه‌هایی از میراث لهستان را از طریق مجموعه‌ای منحصر به فرد از نگاتیو‌هایی که در استودیوی ابوالقاسم جلا نیم ‌قرن بعد از پایان یافتن جنگ‌ جهانی دوم یافت شده است، ارائه می‌کند. این نمایشگاه که توسط موسسه‌ی آدام میشکویچ برگزار می‌شود، شامل چندین عکس‌ است که تا کنون هیچ‌گاه به نمایش در نیامده‌اند و اقامت پناهجویان لهستانی در خلال جنگ‌جهانی دوم را مستند کرده‌اند. این عکس‌ها بخشی ازمجموعه‌ی بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط «پریسا دمندان» در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان هستند.  نمایشگاه، که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود ۱۲۰،۰۰۰ لهستانی به همراه ژنرال  «وُوادیسواس آندرس» به ایران برگزار می‌شود، در نگارخانه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی، تاریخی کاخ سعدآباد تهران (در تاریخ ۱۴ مهر تا ۹ آبان‌ ۱۳۹۶) و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان (در تاریخ ۱۸ مهر تا  ۲ آذر ۱۳۹۶) برگزار  می شود.


کیوریتور نمایشگاه پریسا دمندان، عکاس و تاریخ‌ هنر شناس است. او در حین تحقیق در مورد  شروع عکاسی در شهر زادگاه خود اصفهان، به صورت اتفاقی مجموعه‌ای از مدارکی منحصر به فرد را کشف کرد: جعبه‌هایی از صفحه‌های نگاتیو‌ شیشه‌‌ای. پریسا دمندان در سال ۱۳۹۰، در کتابی با عنوان کودکان اصفهان (نشر نظر)، بخشی از این مجموعه را ارائه کرده است. این پرتره‌ها توسط ابوالقاسم جلا، عکاس بنام اصفهانی ثبت شده و همان‌طور که نمونه‌ای عالی از هنر عکاسی در سال‌های اولیه‌ است، گواهی است مهم بر سرنوشت مردم لهستان در دوران جنگ. این مجموعه‌ شامل عکس‌های دسته‌جمعی و تک پرتره های آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ی لهستانی‌هاست که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌اند.

در خلال جنگ جهانی دوم، مردمان ساکن در نواحی مرز شرقی جمهوری لهستان قربانی تبعیدی گسترده به اردوگاه‌های کار اجباری دراتحاد جماهیر شوروی شدند. پس از دوره‌ی بردگی و کار اجباری، طبق معاهده‌ی سیکروسکی-مایسکی، شهروندان لهستانی اجازه‌ی تشکیل ارتش یافتند. با قطع روابط دیپلماتیک بین دولتِ در تبعید لهستان و اتحاد جماهیر شوروی، ارتش از طریق قزاقستان به ایران راه یافت.  تبعید به سیبری حداقل چند صد هزار نفر از مردم لهستان را تحت تاثیر قرار داده بود. ۱۱۶،۰۰۰ نفر از این شهروندان لهستانی با کمک ارتش ژنرال وُوادیسواس آندرس  از جماهیر شوروی فرار کردند. این گروه ۳۰۰۰ یتیم را هم شامل می‌شد که در نهایت به همراه مراقبین و معلمان خود در اصفهان ساکن شدند. اقامت در اصفهان، تغییری کلی در شرایط آنها پدید آورد. پس از سال‌ها سختی در استپ‌های قزاقستان، بیابانهای ترکمنستان و تایگاهای سیبری، این یتیمان لهستانی خود را در سرزمین شاه پریان یافتند. اصفهان برای آن‌ها همچون بهشت بود. در اصفهان، پناه‌جویان لهستانی مکانی را یافتند که در آن می‌توانستند تجربیات دردناک گذشته‌ی خود را فراموش کرده و قدرت و ایمان به آینده‌‌ای بهتر را پیدا کنند.

این دو نمایشگاه عکاسی در تهران و اصفهان با حمایت‌‌ پی‌جی‌ان‌آی‌جی PGNiG، نهادِ حامی پروژه‌‌های فرهنگی لهستان امکان پذیر شده  و  موسسه‌ی آدام میشکویچ با همکاری مجموعه‌ی فرهنگی، تاریخی کاخ سعدآباد و موزه‎ی هنرهای معاصر اصفهان برگزاری آن  را در ایران به عهده دارد.


نگارخانه و مرکز هنری سعدآباد:
 تجریش، میدان دربند، ورودی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ۱۴ مهرماه تا ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶
 ساعات بازدید: همه روزه از ۱۰ تا ۱۶

موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان:
اصفهان، خیابان استانداری، روبروی دانشگاه هنر اصفهان، ۱۸ مهرماه تا ۲ آذر ماه ۱۳۹۶
ساعات بازدید:  صبح‌ها ۹ تا۳۰:۱۳ و عصرها ۱۵ تا ۱۸


روابط عمومی نمایشگاه
واژه‌های کلیدی:  لهستان, پریسا دمندان
تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۷/۱۵