انجمن عکاسان ایران

National Iranian Photographers Society

مهدی زابل عباسی: عکاسی فقط فشردن کلید نیست



مهدی زابل عباسی  در حاشیه نمایشگاه دوسالانه عکس انجمن عکاسان خراسان رضوی تصریح کرد: ابزار شناسی در عکاسی یک اصل اساسی است و تنها زمانی که مسلط شدیم، می‌توانیم از روی تجربه هر فنی را که به آن علاقه‌مند باشیم می‌توانیم، اجرا کنیم.

دبیر نمایشگاه سالانه عکس انجمن عکاسی با بیان این‌که ضعف شدید در وجود دانشگاه‌های تخصصی در استان خراسان رضوی احساس می‌شود، گفت: نبود کلاس‌های عکاسی تخصصی و نداشتن اساتید مقطعی باعث شده توانایی عکاسان جوان مشهد آن‌طور که باید نباشد. اگر بحث آموزشی پررنگ‌تر شود این سطح افزایش می‌یابد. حتی عکاسان جوان استان این پتانسیل را دارند که با پایتخت رقابت کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل وجود اساتید و رشته‌های تخصصی عکس در دانشگاه‌های تهران؛ چیزی حدود 40 فوق‌لیسانس، عکاس و 400 لیسانس عکاسی فارغ‌التحصیل می‌کند که همه از نظر علمی کامل هستند اما بیشتر مدرسین ما چون فضای دانشگاهی برای این رشته محدود است، یا روزنامه‌نگار بودند یا کار تجربی می‌کردند و در چنین فضایی عکاس متخصص پرورش پیدا نمی‌کند.

نمایشگاه دوسالانه عکس انجمن عکاسان خراسان، برای اولین بار

دبیر نمایشگاه سالانه عکس انجمن عکاسی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه اولین دوره است که برگزار شده و قرار است از این پس هر دو سال یک بار تکرار شود.

وی با بیان این‌که عکس‌ها از 57 عضو اصلی انجمن هستند، اظهار کرد: وقتی صحبت از عضو اصلی انجمن می‌شود، منظور افرادی هستند که بالای ده سال سابقه کار دارند و پیشکسوت محسوب می‌شوند.

زابل عباسی ادامه داد: ما همچنین 250 عضو پیوسته داریم. عضو پیوسته اعضایی هستند که دانشجو هستند یا سابقه کمتری دارند. از این اشخاص  نیز چیزی حدود 30 کار اینجا داریم و به طور کلی 81 عکس در این نمایشگاه به اجرا درآمده است.

نائب رئیس انجمن عکاسی خراسان در خصوص پارامترهای در نظر گرفته شده برای انتخاب عکس‌ها گفت: عکس‌هایی که از عکاسان پیشکسوت به نمایش درآمده، به هیچ‌عنوان انتخابی نبوده است. ما از آن‌ها در خواست کردیم یک عدد از عکس‌های سالشان را به محل نمایشگاه ارسال کنند تا از آن‌ها برای بازدید مخاطبان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: به هر روی عکاسان پیشکسوت ما هرکدام بیش از ده سال سابقه کار دارند، پس جای انتخابی نمی‌ماند و نیاز به گزینش نیست.

زابل عباسی در ارتباط با انتخاب عکس از عکاسان جوان در کنار پیشکسوتان اظهار کرد: قصد ما این بود که برای نسل جوان راه را باز کنیم. به همین علت یک تعداد از آثار این اشخاص را در کنار آثار پیشکسوتان قرار دادیم تا بتوانند خود را نشان دهند.

زابل عباسی درباره نحوه گزینش عکس‌های هنرمندان جوان عنوان کرد: داوری میان آثار این هنرمندان توسط هیات مدیره انجمن عکاسان صورت گرفت.

حمایت عکاسان، محور اصلی فعالیت‌های انجمن

نائب رئیس انجمن عکاسی خراسان گفت: محوریت فعالیت‌های انجمن عکاسان، حمایت از آن‌ها است.همچنین این انجمن فعالیت‌های هنری، فرهنگی که زمینه تخصصی عکاسی است را پوشش می‌دهد.

وی عنوان کرد: برخی از فعالیت‌های عکاسی احتیاج به مجوز دارد. مانند ورک‌شاپ‌ها و تورهای گروهی است. که مجوزش را انجمن عکاسی تامین می‌کند. در حال حاضر هیچ‌کدام از تورهای گروهی که داخل استان خراسان رضوی انجام می‌شود،  مجوز معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ندارند و انجامش خلاف قانون است و اگر کسی با ارگانی نیاز دارد تا بتواند از آن مجوز بگیرد و تنها خود انجمن عکاسانند که می‌توانند این مجوز را صادر کنند. همین طور کلاس‌های تخصصی که گذاشته می‌شود، زیر پوشش انجمن است.

دبیر نمایشگاه سالانه عکس انجمن عکاسی درباره فعالیت‌های این انجمن اظهار کرد: برگزاری چند ورک‌شاپ، نشست، نمایشگاه از جمله این تلاش‌ها است. همچنین این انجمن برای اعضایش کارتی بسیار معتبر صادر می‌کند. این انجمن گاهی به صورت مقطعی وام خرید دوربین اعضایش را نیز داده است.

زابل‌عباسی ادامه داد: تصور می‌کنم این انجمن تنها نهاد استان است که بیشتر عکاسان حرفه‌ای و پیشکسوت داخل آن عضو هستند. برای سامان‌دهی وضعیت نامطلوب عکاسی گروه‌بندی‌های زیادی را در بحث عکاسی می‌بینید اما هیچ‌کدام مجوز نوع کاربری‌ای که در حال ارائه آن با امضا هستند را ندارند و تنها ارگان، انجمن است که می‌تواند زیر پوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خراسان رضوی، فعالیت خود را انجام دهد.

نائب رئیس انجمن عکاسی خراسان عنوان کرد: سابقه این انجمن نزدیک به 17 سال است و مرحوم احمد خادم الحسینی این انجمن را تاسیس کردند و در حال حاضر چیزی در حدود 2.5 سال است که این نمایشگاه بعد از تعطیلی مقطعی فعالیتش را به صورت حرفه‌ای از سر گرفته است.

وی با بیان این‌که انجمن عکاسی خراسان رضوی کل شهرهای واقع در خراسان را پوشش می‌دهد، افزود: ما نمایندگانی از شهرهای چناران، گنبد، تربت جام، تایباد ، سبزوار و قوچان  را در این انجمن داریم.

باشگاه عکاسان جوان 
تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۶/۰۴